Ponad 50 milionów euro, siedem kluczowych inwestycji i… kilka się dzieje. Projekty w Larnace toną w biurokratycznych absurdach.
Larnaka miała być miastem przyszłości. Z europejskimi funduszami, zrównoważoną mobilnością, nowym wizerunkiem. Tymczasem wiele z najważniejszych projektów ciągnie się od lat lub w ogóle nie ruszyło z miejsca. W grę wchodzą dziesiątki milionów euro – i pytania o to, co robi państwo.
Droga, która czeka 16 lat
Najlepszym symbolem chaosu jest ulica Panagouli, która ma połączyć Larnakę z Livadią. Projekt został zaplanowany w… 2009 roku. Mimo iż droga jest kluczowa dla bezpieczeństwa i rozwoju regionu, drugi etap wciąż nie ruszył.
Nowy plan zatwierdzono dopiero w marcu 2024, a zlecenie na kolejną analizę wydano w maju. Prace – być może – rozpoczną się w 2028. Czyli prawie 20 lat od planowania.
– To żart, który przestał śmieszyć. Auta jeżdżą obok szkół, bo nie ma porządnego objazdu – mówią lokalni mieszkańcy, w tym również Polacy mieszkający w rejonie Livadii.
Projekty w zawieszeniu
To niejedyny przypadek. Oto lista inwestycji, które albo się nie rozpoczęły, albo utknęły:
- Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP) – 18,3 mln euro, projekt anulowany decyzją sądu, bo komisja przetargowa… obradowała w osobnych pokojach.
- Nowy dworzec autobusowy – miał być ogłoszony na początku 2024, wciąż nic. Burmistrz domaga się interwencji ministra transportu.
- Nowy ratusz w starym szpitalu – projekt za 10 mln euro wstrzymany, bo państwowy operator służby zdrowia nie potrafi się wyprowadzić.
- Park archeologiczny Kitium – nie ogłoszono choćby konkursu architektonicznego, mimo iż plan zakłada połączenie muzeum, antycznego portu i słynnej mozaiki z Herkulesem.
- Przebudowa dzielnicy Agios Ioannis – 10 lat opóźnienia, konkurs przetargowy dopiero latem.
- Rewitalizacja centrum Livadii – projekt za 3 mln euro, umowa ma być podpisana w czerwcu.
Co na to burmistrz?
– Państwo nie potrafi rozwiązać biurokracji. Z europejskich środków zrealizowaliśmy już sześć projektów, ale te państwowe ciągle stoją – mówi burmistrz Larnaki Andreas Vyras.
Jako przykład wskazuje zakończone projekty jak Piale Pasia czy park Mesogios, które rozpoczęły się dużo później, a mimo to szybciej zostały ukończone.
– Dworzec autobusowy planujemy od lat. A park Salina, który pojawił się później, już działa – dodaje z goryczą.
FAQ
Który projekt ma największe opóźnienie?
Ulica Panagouli – zaplanowana w 2009, być może ruszy w 2028.
Dlaczego inwestycje nie są realizowane?
Główne powody to biurokracja, błędy proceduralne i brak współpracy między ministerstwami.
Czy to dotyczy też Polaków na Cyprze?
Tak – wielu z nas mieszka w rejonie Livadii czy Larnaki i codziennie doświadcza skutków tych opóźnień.