„Jeśli firma deklaruje, iż działa ekologicznie, musi to potwierdzić faktami, a nie kreatywnym liczeniem emisji CO₂, sprytnymi hasłami malującymi każdy przekaz na zielono czy akcjami, które tylko pozornie wspierają środowisko – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, który stawia pierwsze zarzuty greenwashingu liderowi rynku ecommerce i firmom kurierskim.
Allegro Polska, DHL eCommerce Poland, DPD Polska i InPost znalazły się pod lupą UOKiK. Prezes Tomasz Chróstny postawił spółkom zarzuty stosowania greenwashingu, argumentując, iż firmy stosują pseudoekologiczny marketing i wprowadzają konsumentów w błąd. jeżeli zarzuty Prezesa się potwierdzą, spółkom grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę.
Greenwashing w branży e-commerce
Kwestionowane działania Allegro dotyczą akcji „Sadzimy drzewa za odbiór przesyłek w Allegro One”. Spółka obiecywała, iż za każde 10 przesyłek lub – w kolejnej odsłonię akcji – za wpisanie internetowej dedykacji posadzi drzewo „w imieniu” klienta. W rzeczywistości drzewa były sadzone „z wyprzedzeniem” niezależnie od działań konsumentów.
Trzy firmy kurierskie usłyszały zarzuty dotyczące tzw. „zielonych dostaw”, ponieważ pojawiające się w komunikacji informacje na temat ekowysłek i ekodostaw nie do końca mają uzasadnienie w codziennych praktykach przewoźników.
Greenwashing zniknie z UE. Przepisy ograniczą skalę tego zjawiska
– O ekologiczności przesyłek nie może świadczyć wyłącznie informacja o rozbudowie floty niskoemisyjnej, stopniowo zastępującej samochody spalinowe – tłumaczy Prezes UOKiK.
Jak podaje UOKiK, DHL, który określa się pionierem zielonej logistyki, przez cały czas w większości korzysta z aut spalinowych. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku innej firmy kurierskiej. InPost składa jasną deklarację: „Dowozimy zeroemisyjny e-commerce”, podczas gdy większość floty firmy stanowią pojazdy wysokoemisyjne, a te elektryczne to jedynie niewielki procent. Nie mające pokrycia w rzeczywistości komunikaty dotyczące ekologicznego dostarczania wysyłek to także przypadek DPD. Zdaniem Prezesa UOKIK slogany: „zielona flota samochodowa”, czy „paczki neutralne dla środowiska” wprowadzają konsumenta w błąd.
UOKiK uzasadnia, iż spółki, wobec których postawiono zarzuty, w swojej komunikacji marketingowej stosują uproszczenia podkreślające ekologiczny charakter ich działalności, a informacje przekazane konsumentom opierały się na niepełnych danych lub dotyczyły jedynie fragmentu ich aktywności.