Autobusy na gaz w planie Społecznego Funduszu Klimatycznego? Polska prowadzi dialog z KE

enerad.pl 1 dzień temu

Polska największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego

Zgodnie z planem na lata 2026–2032 Polska otrzyma z SFK 65 mld zł – najwięcej spośród wszystkich państw członkowskich. Środki te mają złagodzić społeczne skutki wejścia w życie systemu ETS2 od 2027 roku, czyli nowego unijnego mechanizmu opłat za emisje w sektorze budownictwa i transportu. najważniejsze kierunki inwestycji to poprawa efektywności energetycznej budynków i rozwój publicznego transportu nisko- i bezemisyjnego.

Gazowe autobusy CNG w planie – kompromis między ekologią a ekonomią

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w rozmowie z PAP Biznes wskazała, iż jednym z elementów planu jest dofinansowanie autobusów na gaz ziemny. Jak podkreśliła, pojazdy CNG są mniej emisyjne niż tradycyjne diesle, a przy tym znacznie tańsze od autobusów elektrycznych, co jest najważniejsze dla mniejszych samorządów.

– „Bardzo nam zależało na takim podejściu, żeby nie stawiać na bardzo drogi tabor, którego potem mniejsze samorządy nie są w stanie utrzymać. Dlatego łączymy efekt środowiskowy z włączeniem komunikacyjnym w sposób opłacalny rynkowo” – wyjaśniła minister.

Bruksela nie mówi „nie” – realizowane są rozmowy

Choć Komisja Europejska kładzie nacisk na pojazdy bezemisyjne, dopuszcza również finansowanie niskoemisyjnych, jeżeli alternatywy są ekonomicznie lub technologicznie nieosiągalne. Polski plan nie zawiera elementów, które nie byłyby wcześniej kierunkowo omówione z KE.

– „Intencja była taka, żeby stawiać na środki transportu, które są maksymalnie prośrodowiskowe, realistyczne i opłacalne” – podsumowała Pełczyńska-Nałęcz.

W prace nad planem zaangażowane są również Ministerstwo Infrastruktury oraz samorządy. Ostateczny kształt dokumentu wymaga zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Rząd liczy na uwzględnienie polskich realiów w ocenie propozycji – zwłaszcza na terenach, gdzie brak komunikacji publicznej skutkuje wykluczeniem transportowym.

Zobacz również:
  • 15 mln euro dla ARTHUR BUS: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
  • Zamość stawia na ekotransport! 14 elektrycznych autobusów MAN i nowa fotowoltaika w MZK
  • Koniec diesli? Prawie połowa nowych autobusów miejskich w UE była zeroemisyjna w 2024 roku

Źródło: PAP

Idź do oryginalnego materiału