Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.

enerad.pl 2 tygodni temu

Przemysł paliwowy stanie się narzędziem walki ze zmianami klimatu

W swoim oświadczeniu Komisja Europejska ogłosiła nowe zobowiązania dla sektora naftowo-gazowego. Chodzi o aktywny udział w osiągnięciu celu klimatycznego Unii Europejskiej – neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jednym z kroków ku temu jest składowanie dwutlenku węgla (CO2) w podziemnych formacjach geologicznych.

Zgodnie z zapowiedzią z 22 maja, 44 firmy z sektora zostały wezwane do wsparcia tego procesu. Każda z nich ma wnieść wkład proporcjonalny do udziału w unijnej produkcji ropy naftowej i gazu ziemnego w latach 2020–2023.

Przemysł ma wiedzę i zasoby do działania

Jak zaznaczył Kurt Vandenberghe, szef Dyrekcji Generalnej ds. Działań Klimatycznych Komisji Europejskiej:

„Po wydobyciu węglowodorów i przyczynieniu się do emisji gazów cieplarnianych, europejski przemysł naftowy i gazowy będzie teraz uczestniczył w składowaniu CO2 i pomoże łagodzić zmiany klimatu”.

Vandenberghe podkreślił, iż sukces inicjatywy zależy od połączenia wiedzy przemysłowej z uproszczonymi procedurami udzielania zezwoleń oraz stabilnym wsparciem finansowym. Wsparcie to ma pochodzić m.in. z Funduszu Innowacyjnego finansowanego z systemu handlu emisjami (EU ETS).

Składowanie 50 mln ton CO2 rocznie – nowy kamień milowy

Celem Komisji Europejskiej jest osiągnięcie umiejętności składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do końca dekady. Stanowi to element szerszej strategii dekarbonizacji przemysłu i modernizacji infrastruktury w Europie. Proces składowania CO2 ma być wspierany przez państwa członkowskie oraz instytucje unijne, w tym poprzez programy dofinansowania innowacyjnych projektów.

Choć konkretny rozkład zobowiązań między firmami nie został jeszcze publicznie ujawniony, wiadomo, iż będą one określane na podstawie danych historycznych o wydobyciu.

Zobacz również:
  • Komisja Europejska pod ostrzałem za interwencję w czeski przetarg na elektrownię jądrową
  • Komisja Europejska chce bezpieczniejszych i czystszych dróg – nowe przepisy dla pojazdów w UE
  • Komisja Europejska zatwierdziła 21 projektów reform dla Polski w ramach TSI 2025. Wśród nich działania na rzecz transformacji energetycznej i cyfrowej
  • Komisja Europejska proponuje większą elastyczność dla producentów samochodów w realizacji celów CO₂ na lata 2025–2027

Źródło: Komisja Europejska, Reuters

Idź do oryginalnego materiału