Chełm: Nowe zasady wystawiania recept w przychodni budzą kontrowersje

12 godzin temu
Do tej pory pacjenci mogli zamówić receptę telefonicznie, a jej kod otrzymywali SMS-em lub przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Teraz – jak twierdzą – obowiązuje zasada, zgodnie z którą każdorazowo muszą osobiście zgłaszać się do przychodni, by prosić o wypisanie stale przyjmowanych leków.„Co mają zrobić takie osoby jak ja, które mieszkają kilkanaście kilometrów od przychodni, są schorowane i nie mają jak dojechać?” – żali się jedna z osób, które skontaktowały się z naszą redakcją.W ich imieniu zwróciliśmy się do przychodni z pytaniami o powody tej decyzji. W nadesłanej odpowiedzi Przychodnia „Lekarz” wyjaśnia, iż pacjenci przez cały czas mają możliwość zamawiania e-recept poprzez wizytę osobistą lub poprzez kontakt telefoniczny z lekarzem w formie teleporady. Podkreślono jednak, iż przyjmowanie list leków telefonicznie – bez konsultacji z lekarzem – prowadziło do paraliżu infolinii. Często pacjenci nie mieli przygotowanej listy leków ani dawek, co blokowało możliwość kontaktu innym potrzebującym osobom.„Pacjenci mający trudności z poruszaniem się lub dojazdem, a także osoby w podeszłym wieku kontaktują się z przychodnią telefonicznie, mogą zamówić teleporadę, podczas której porozmawiają ze swoim lekarzem rodzinnym o aktualnym stanie zdrowia i zamówią brakujące leki, w celu kontynuacji leczenia lub weryfikacji dotychczasowego leczenia W przypadku pacjentów chorych przewlekle, przyjmujących te same leki istotnym jest kontakt z lekarzem rodzinnym, z uwagi na wypisywanie recept często na wiele miesięcy. Lekarz podczas teleporady, po rozmowie z pacjentem, jest w stanie określić czy dotychczasowe leczenie jest przez cały czas skutecznie, czy istnieje konieczność zmiany dawki leków” – informuje przychodnia.Zaznaczono również, iż to lekarz decyduje, czy recepta może zostać wystawiona bez osobistego badania pacjenta oraz iż czasami konieczne są dodatkowe badania lub wizyta w przychodni, jeżeli stan zdrowia uległ zmianie.NFZ: Teleporada jest prawem pacjentaO wyjaśnienie poprosiliśmy także lubelski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia. Rzeczniczka prasowa Małgorzata Bartoszek potwierdziła, iż świadczenia lekarza POZ obejmują także poradę na odległość, w tym poradę receptową, o ile lekarz uzna, iż dokumentacja medyczna jest wystarczająca do kontynuacji leczenia.Przychodnia POZ jest zobowiązana do zapewnienia co najmniej dwóch godzin tygodniowo na realizację teleporad i do informowania pacjentów o tej możliwości. NFZ zastrzega jednak, iż w pewnych sytuacjach – np. przy podejrzeniu nowotworu, pogorszeniu stanu zdrowia lub u dzieci poniżej 6. roku życia teleporada nie może być zastosowana. Od listopada 2024 roku obowiązuje dodatkowo zakaz wystawiania recept na leki opioidowe bez osobistego badania. „Zajmiemy się tą sprawą i poprosimy przychodnię POZ o złożenie wyjaśnień dotyczących opisanych ograniczeń” – dodała rzeczniczka. Jak zaznaczyła, do tej pory nie wpłynęła żadna oficjalna skarga na tę placówkę.Rzecznik Praw Pacjenta: Recepta może być wystawiona bez wizytyW sprawę włączył się także Rzecznik Praw Pacjenta. Zgodnie z jego stanowiskiem lekarz może – na podstawie dokumentacji medycznej – wystawić receptę bez badania, jeżeli jest to kontynuacja leczenia. „Tego rodzaju, tzw. poradę receptową, pacjent może uzyskać w placówce medycznej w ramach świadczeń udzielanych na podstawie umowy NFZ” – czytamy w odpowiedzi.Rzecznik podkreśla, iż rozwiązanie to jest korzystne zarówno dla pacjenta, jak i dla lekarzy, bo pozwala lepiej gospodarować czasem i zasobami systemu. Wystąpił już do placówki o formalne stanowisko w sprawie.Choć w świetle prawa pacjenci mają prawo do teleporady i uzyskania recepty bez osobistego stawienia się w przychodni – o ile lekarz uzna to za uzasadnione – w przypadku Przychodni „Lekarz” wielu chorych odczuwa realne trudności w dostępie do świadczeń.Sprawa pozostaje otwarta – będziemy monitorować rozwój sytuacji.Czytaj także:
Idź do oryginalnego materiału