Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Katowice wybuchła dyskusja o tym, czy i w jaki sposób radni mogą kontrolować spółki miejskie oraz umowę outsourcingową z PTWP, dotyczącą prowadzenia Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka. Radny Leszek Piechota domagał się wpisania tych tematów do planu pracy komisji na przyszły rok, wskazując, iż od lat nikt ich realnie nie sprawdzał. Po burzliwej wymianie argumentów wniosek został jednak odrzucony.
Radny Leszek Piechota przypomniał, iż już w momencie powoływania obecnej przewodniczącej komisji rewizyjnej pytał ją wprost, czy w planie pracy znajdą się kontrola spółek miejskich oraz kontrola umowy outsourcingowej z PTWP dotyczącej prowadzenia MCK i Spodka. Zaznaczył, iż w kolejnym już planie pracy komisji – jak podkreślił, „od 10 lat” – nie przewidziano żadnej doraźnej kontroli spółek gminnych. Zwrócił również uwagę, iż umowa z PTWP była co prawda analizowana, jednak nie została od początku objęta kontrolą komisji rewizyjnej i nigdy nie podlegała kompleksowej weryfikacji przez służby prezydenta miasta.
Piechota zaapelował, aby radni przed przyjęciem planu pracy na 2026 rok ponownie się nad nim pochylili i wprowadzili choćby wyrywkową, doraźną kontrolę wybranych spółek miejskich.
Opinia prawna: komisja rewizyjna nie może kontrolować spółek
Przewodnicząca komisji przypomniała, iż radni otrzymali już dokumenty dotyczące wniosku radnego Piechoty. Następnie poprosiła naczelniczkę wydziału prawnego o przedstawienie stanowiska miasta.
Przedstawiona opinia prawna z 2 lutego 2022 roku opiera się na orzecznictwie sądów administracyjnych (w tym na prawomocnym wyroku WSA w Gliwicach z 2021 roku), literaturze prawniczej oraz przepisach ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o gospodarce komunalnej.
Zgodnie z tą interpretacją komisja rewizyjna nie jest odrębnym organem, ale ciałem pomocniczym rady miasta. Sama rada nie może natomiast przekazać komisji większych kompetencji, niż posiada. W spółkach prawa handlowego z udziałem gminy kontrolę sprawuje przede wszystkim rada nadzorcza, działająca na podstawie kodeksu spółek handlowych i ustawy o gospodarce komunalnej. W efekcie – w ocenie miasta – komisja rewizyjna nie powinna bezpośrednio kontrolować spółek komunalnych. Z tego właśnie powodu dotychczasowe plany pracy komisji nie obejmowały takich kontroli.
Kontrargument radnego: nowe uprawnienia od 2019 roku
Leszek Piechota nie zgodził się z takim podejściem. Przypomniał nowelizację ustawy o samorządzie gminnym z 2019 roku, która rozszerzyła indywidualne uprawnienia kontrolne radnych. Powołał się na art. 24 ust. 2 tej ustawy. Przepis ten przyznaje radnemu prawo do uzyskiwania informacji i materiałów, wchodzenia do pomieszczeń, w których są przechowywane, a także wglądu w działalność spółek handlowych z udziałem gminy oraz innych gminnych osób prawnych i jednostek organizacyjnych – przy zachowaniu tajemnic prawnie chronionych.
Radny zwrócił uwagę, iż celem tej zmiany było zbliżenie zakresu kontroli radnych samorządowych do uprawnień posłów i senatorów. Jego zdaniem twierdzenie, iż radni nie mają prawa w ogóle kontrolować spółek z udziałem gminy, jest niezgodne z aktualnym stanem prawnym. Zapowiedział też, iż chciałby otrzymać opinię prawną na piśmie, aby móc szczegółowo się do niej odnieść.
Wynik głosowania: wniosek odrzucony
Po zakończeniu dyskusji przewodnicząca komisji poddała wniosek Leszka Piechoty pod głosowanie. Propozycja dotyczyła włączenia do planu pracy komisji rewizyjnej na przyszły rok zarówno kontroli spółek gminnych, jak i kontroli umowy outsourcingowej z PTWP, obejmującej prowadzenie MCK i Spodka.
W głosowaniu większość radnych opowiedziała się przeciw uwzględnieniu wniosku. Jedna osoba wstrzymała się od głosu. Ostatecznie komisja rewizyjna nie wprowadziła do swoich przyszłorocznych działań ani kontroli spółek miejskich, ani analizy umowy z PTWP.

1 dzień temu






