Nowy członek PSNM – Embraer stawia na zrównoważony rozwój
Embraer, jeden z największych producentów samolotów na świecie, został członkiem PSNM. Wspólnie z organizacją planuje wspierać transformację sektora lotniczego w kierunku zeroemisyjności. Szczególny nacisk położony zostanie na segment regionalny, który – dzięki swojej elastyczności i krótszym dystansom – może szybciej wdrażać niskoemisyjne technologie.
Dekarbonizacja zgodna z celami klimatycznymi
Współpraca wpisuje się w unijne oraz globalne cele klimatyczne. Do 2050 roku sektor transportu, w tym lotnictwo, ma osiągnąć neutralność emisyjną. Embraer i PSNM planują wspólne działania m.in. w zakresie:
- rozwoju i wdrożenia zrównoważonych paliw lotniczych (SAF),
- promowania napędów elektrycznych i hybrydowych,
- poprawy operacyjnej efektywności lotów,
- tworzenia infrastruktury dla alternatywnych technologii napędowych.
PSNM: Lotnictwo regionalne ma szansę stać się liderem zmian
Aleksander Rajch z PSNM podkreśla wagę współpracy z Embraerem. Jak zaznacza:
– Z euforią witamy Embraera w gronie członków PSNM. To poważny partner, którego doświadczenie i zaawansowane technologie mają realny potencjał przyspieszenia transformacji sektora lotniczego. Lotnictwo regionalne może stać się pionierem w redukcji emisji dzięki mniejszym odległościom, elastyczności i otwartości na innowacje.
Rajch wskazuje, iż sektor lotniczy odpowiada w tej chwili za około 2,5% globalnych emisji CO₂, a liczba pasażerów może się podwoić do 2045 roku. Dlatego dekarbonizacja staje się pilną koniecznością.
Embraer: Polska może odegrać kluczową rolę w transformacji
Marie-Louise Phillippe z Embraer dodaje:
– Opierając się na ponad 25-letniej obecności Embraer w Polsce, wzmacniamy nasze zobowiązania i wkład w zrównoważony rozwój lotnictwa poprzez partnerstwo z PSNM. (…) Dzięki partnerstwu z PSNM, (…) będziemy koncentrować się na dostarczaniu specjalistycznej wiedzy i wdrażaniu skutecznych działań w zakresie dekarbonizacji dla Polski i Europy.
Embraer od lat inwestuje w innowacje. Posiada m.in. spółkę zależną Eve Air Mobility, zajmującą się rozwojem elektrycznych pionowzlotów (eVTOL).
Dekarbonizacja oparta na analizach IATA
Zgodnie z danymi Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), do 2050 roku sektor lotniczy może zredukować emisje CO₂ o:
- 65% dzięki SAF,
- 13% dzięki nowym technologiom napędowym,
- pozostałą część dzięki poprawie efektywności operacyjnej i mechanizmom kompensacyjnym.
Pełna dekarbonizacja wymaga również integracji z innymi gałęziami transportu, w tym zeroemisyjnym transportem drogowym oraz cyfrowymi narzędziami planowania podróży.
Polska jako potencjalny lider regionalnego lotnictwa zrównoważonego
W ramach współpracy PSNM i Embraer planują także wsparcie dla rozwoju infrastruktury na ponad 450 regionalnych lotniskach w Europie. Celem jest budowa systemu zrównoważonych połączeń lotniczych w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe partnerstwo otwiera możliwości współpracy z polskimi firmami technologicznymi, instytucjami badawczymi i operatorami lotnisk.
Zobacz również:- AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
- PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
- PSNM: Osłabienie limitów CO2 pogłębi podziały w rozwoju e-mobilności w Europie
- Raport PSNM: Elektryki palą się o 14% rzadziej niż spalinowe
Źródło: PSNM