Kierowcy elektryków stracą przywilej. Znowu staną w korkach?

4 godzin temu
Buspasy w polskich miastach nie są już żadną nowością. Wiele z nich tak projektuje nowe ulice, żeby uwzględnić szybką trasę dla komunikacji publicznej. Każdy kierowca wie, iż buspasami mogą poruszać się nie tylko autobusy czy busy. Taki przywilej należy się także taksówkom, motocyklom i samochodom elektrycznym.Coraz wyższa sprzedaż samochodów elektrycznychZadowoleni mogą być zwłaszcza ci ostatni. Jazda buspasem pozwala zaoszczędzić czas, bo z reguły korzysta z niego mniej pojazdów. No i nie ma korków.PRZECZYTAJ: Biłgoraj: Jarosław Bury został prezesem najnowocześniejszego toru wyścigowego w Polsce. "Będziemy z Autodromu dumni"W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedano i zarejestrowano 5107 aut elektrycznych, o 22 proc. więcej niż w tym samym okresie 2024 roku – analizuje sytuację serwis elektromobilni.pl. A rp.pl dodaje, iż tylko w kwietniu rejestracja elektryków była w Polsce dwa razy wyższa niż rok wcześniej – 2,5 tys. samochodów.To będzie cios dla rozwoju elektromobilności w PolsceNabywców e-samochodów kuszą państwowe dopłaty (choć z tym ostatnio jest słabiej), obniżanie cen przez sprzedawców (zwłaszcza chińskich aut) i być może możliwość korzystania z buspasów. Ale mamy złą wiadomość. Ten przywilej drogowy nie został dany raz na zawsze. Zgodnie z przepisami wygaśnie 1 stycznia 2026 roku.„Nie trzeba być ekspertem, żeby przewidzieć, iż to będzie cios dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Oczywiście kluczowym aspektem dla kierowców pozostanie cena, a dokładnie możliwość zredukowania jej dopłatami z rządowych programów wsparcia. Mimo to jazda buspasami i darmowe parkowanie w centrach miast to też ważne zachęty. PRZECZYTAJ: Najmłodszy z parków krajobrazowych województwa lubelskiego świętuje 30-lecieChyba się sprawdzają, bo z ubiegłorocznego badania Global EV Driver Survey wynika, iż 85 proc. ankietowanych kierowców elektryków z Polski ponownie zdecyduje się na zakup auta elektrycznego” – analizuje sytuację auto-swiat.pl.Ministerstwa na razie analizująPytanie brzmi, czy ktoś te przepisy zmieni i przedłuży przywileje dla elektryków? Takie zagadnienie zostało przedstawione dwóm ministerstwom: infrastruktury oraz klimatu i środowiska.„(…) na razie prowadzą analizy, ale konkretne decyzje jeszcze nie zapadły. jeżeli nic w tej kwestii się nie zmieni, 1 stycznia 2026 r. elektryki będą musiały zjechać z buspasów” – czytamy.I – dodajmy – znowu stanąć w korkach.
Idź do oryginalnego materiału