W niedzielę w Krakowie rozpoczął się 76. Światowy Kongres Mediów Informacyjnych (World News Media Congress – WNMC). To trzydniowe wydarzenie poświęcone jest międzynarodowej współpracy między wydawcami oraz wymianie dziennikarskich i biznesowych doświadczeń. W tym roku głównym tematem jest doskonalenie zasad działania współczesnych mediów. Oficjalne otwarcie odbyło się w niedzielę o godzinie 16. Podczas uroczystości wystąpił były prezydent Polski i laureat Pokojowej Nagrody Nobla – Lech Wałęsa.
Główne panele dyskusyjne dotyczą m.in. wyzwań stojących przed organizacjami medialnymi w dobie dynamicznych zmian technologicznych i politycznych, a także roli sztucznej inteligencji w dziennikarstwie. Pierwsza sesja rozpoczęła się w niedzielę o godzinie 9 i była poświęcona pozyskiwaniu przychodów z darowizn odbiorców. W programie znalazły się też rozmowy na temat reklamy, komunikacji klimatycznej, dostępu do danych, wiarygodności treści oraz trendów wśród odbiorców wiadomości.
W sumie podczas kongresu wystąpi ponad 100 międzynarodowych prelegentów. Wśród nich są m.in. były redaktor naczelny „The Washington Post” Marty Baron, dyrektorka ds. produktów redakcyjnych w „Financial Times” Hannah Sarney, dyrektor ds. inicjatyw AI w „The New York Times” Zach Seward oraz dyrektorka generalna „South China Morning Post” Catherine So.
Kongres po raz pierwszy odbywa się w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak podkreślił Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora i członek Rady Nadzorczej WAN-IFRA, wybór Polski nie był przypadkowy – organizatorzy zwrócili uwagę na znaczenie niezależnych mediów w kraju, który w ostatnich latach mierzył się z próbami ograniczania wolności prasy.
World News Media Congress organizowany jest od 1948 roku i co roku odbywa się w innym państwie. Jego program koncentruje się na trzech głównych obszarach: wolności prasy i dziennikarstwie, zrównoważonym rozwoju mediów oraz innowacjach w branży medialnej. Uczestniczą w nim redaktorzy, dziennikarze, wydawcy, eksperci od nowych technologii i przedstawiciele świata mediów z ponad 120 krajów.
Organizatorem wydarzenia jest międzynarodowe stowarzyszenie WAN-IFRA, zrzeszające ok. 3000 firm i instytucji medialnych. Gospodarzem tegorocznej edycji w Polsce jest Grupa Agora. Kongres potrwa do wtorku.