Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło tzw. program inwestycji dla budowy dodatkowych i poszerzenia już istniejących dróg lokalnych biegnących wzdłuż drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami, czyli Zakopianki. Wartość planowanych inwestycji to ok. 600 mln zł.
Jak poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas poniedziałkowego briefingu, celem planowanych działań jest odciążenie Zakopianki i zwiększenie bezpieczeństwa na tej jednej z najpopularniejszych w Polsce tras.
– Podpisane programy inwestycyjne do tego zmierzają, żeby przygotować się do ważnych spraw inwestycyjnych. Za około 600 mln zł chcemy zmodernizować, rozbudować Zakopiankę na tym odcinku od Krakowa – zaznaczył Bukowiec.
Według niego na odcinku dk7 między Krakowem a Myślenicami powstaną nowe drogi, które przejmą ruch lokalny i zwiększą bezpieczeństwo, poszerzone będą drogi już istniejące, powstaną nowe chodniki dla pieszych oraz zlikwidowane będą niebezpieczne lewoskręty i zjazdy.
Jak wyjaśnił dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski, po opracowaniu kompleksowego projektu i uzyskaniu stosownych pozwoleń zarządca dróg zbuduje wzdłuż obu stron Zakopianki dwie biegnące do niej równolegle drogi lokalne, które przejmą część ruchu pomiędzy miejscowościami położonymi na trasie dk7.
– Takie rozwiązanie poprawi funkcjonowanie Zakopianki, gdyż skieruje część ruchu na nowe drogi biegnące wzdłuż dk7. Oddzieli to częściowo ruch lokalny od ruchu tranzytowego i turystycznego. Równocześnie pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości podróżować na krótkich odcinkach bez konieczności wjazdu na Zakopiankę – wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
Przygotowanie takiego rozwiązania wymagać będzie poszerzenia do 6 m już istniejących 21,4 km dróg oraz budowy 4,5 km nowych. Prace projektowe dla tego przedsięwzięcia GDDKiA planuje rozpocząć w przyszłym roku. Budowa jest przewidziana na lata 2031-2032.
Wiceminister infrastruktury zastrzegł, iż modernizacja i rozbudowa dk7 jest przygotowywana niezależnie od projektu nowej drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice. Według niego niedługo na specjalnej konferencji będą przedstawione propozycje nowego połączenia wypracowane w porozumieniu z lokalnymi samorządami i mieszkańcami.
– W tej chwili realizowane są ostatnie prace analityczne, związane z wyborem tego wariantu, który jest najbardziej korzystny – zapowiedział Bukowiec.
Jak zaznaczył, dodatkowym, istotnym czynnikiem jest przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna, czyli nowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem i zastąpi dzisiejszą drogę krajową nr 52. Ta trasa również wpłynie na większą liczbę samochodów na Zakopiance.
Według danych GDDKiA ruch na Zakopiance stale rośnie, np. w Libertowie każdego dnia notowane jest średnio niemal 58 tysięcy samochodów. Im dalej na południe od Krakowa tym ruch jest mniejszy, jednak wciąż bardzo duży – od prawie 40 tysięcy w okolicy Jawornika do ponad 52 tysięcy w Mogilanach.
W poniedziałek poinformowano także, iż Ministerstwo Infrastruktury zwiększyło o ponad 100 mln zł środki potrzebne na budowę węzła w Jaworniku na dk7. Wniosek o pozwolenie na budowę GDDKiA złożyła do wojewody małopolskiego w maju br. Te dodatkowe środki pozwalają na sfinansowanie kluczowego etapu, tj. budowy węzła.(PAP)