Nie chcą deweloperów w Parku Śląskim. Społecznicy poszli do wojewody żeby unieważnić uchwałę w sprawie audytu krajobrazowego

4 dni temu

Nie chcą deweloperów w Parku Śląskim. Społecznicy poszli do wojewody żeby unieważnić uchwałę w sprawie audytu krajobrazowego. Zarzucają urzędnikom m.in. przekroczenie kompetencji, naruszenie prawa, wprowadzeniem niejasnych i nieuprawnionych korekt do finalnego projektu oraz naruszenie zasady zaufania obywateli do państwa.

Radni Sejmiku Województwa Śląskiego w marcu przyjęli uchwałę w sprawie audytu krajobrazowego regionu. Dokument, który ma na celu zidentyfikowanie i ocenę krajobrazów występujących na terenie województwa, w tym także określenie tzw. krajobrazów priorytetowych, które wymagają szczególnej ochrony. Z tego został wyłączony teren po dawnych targach MTK na terenie Parku Śląskiego. To otwarcie drogi dla deweloperów, którzy chcą intensywnej zabudowy także wokół Parku.

Prace nad audytem rozpoczęto w 2019 roku, a pierwotnie planowano ich zakończenie w 2022 roku. W ramach opracowania określono typy i podtypy krajobrazów, scharakteryzowano je oraz oceniono ich stan zachowania.

Audyt objął łącznie 184 krajobrazy priorytetowe, wśród których znalazł się m.in. obszar Parku Śląskiego. Według społeczników został przyjęty z naruszeniem prawa i uchwała powinna zostać unieważniona przez służby prawne wojewody śląskiego. Dzisiaj apel w tej sprawie złożyli w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim lokali działacze, którzy chcą chronić teren Parku Śląskiego przed deweloperami.

„11 kwietnia br. koalicja organizacji pozarządowych, w składzie: KATO Protest, Nasz Park, Prawo-Ekologia-Zdrowie i Śląskie Kwitnące, działających na rzecz ochrony środowiska, ładu przestrzennego i interesu publicznego wystosowała apel do Wojewody Śląskiego Marka Wójcika o stwierdzenie nieważności uchwały nr VII/12/2/2025 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 17 marca 2025 r. dotyczącej Audytu krajobrazowego województwa śląskiego. Jak wskazują sygnatariusze i sygnatariuszki dokumentu, przyjęta uchwała mogła zostać obarczona szeregiem istotnych naruszeń prawa, w tym:

  • nieprawidłowościami w procesie konsultacji społecznych m.in. przez wykorzystanie formularzy niezgodnych z wymogami formalnymi dla składania takich uwag wskazanymi w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii, co mogło mieć najważniejsze znaczenie dla końcowego rozstrzygnięcia w części uchwały dotyczącej krajobrazu priorytetowego „Park Śląski” ID 230,
  • przekroczeniem kompetencji przez Zarząd Województwa poprzez ingerencje w projekt dokumentu, które nie wynikały z uwag składanych w procesie konsultacji, co narusza przepisy, o których mowa w art. 38b ust. 2 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717 z późn. zm.),
  • wprowadzeniem niejasnych i nieuprawnionych korekt do finalnego projektu tuż przed głosowaniem, skutkujących wykluczeniem części terenów spod ochrony, • uchwaleniem uchwały Zarządu „o sprostowaniu oczywistej omyłki”, która z uwagi na brak przesłanek oczywistości miała cechy pozornej czynności prawnej, mającej na celu usprawiedliwienie ex post nieprawidłowości, jakiej się dopuszczono,
  • naruszeniem zasady zaufania obywateli do państwa prawa.

Szczególnie kontrowersyjna w całej procedurze była ta zmiana, która ograniczyła obszar ochrony Parku Śląskiego jako obszaru chronionego krajobrazu, dokonana bezpodstawnie na ostatnim etapie procedury, bez konsultacji społecznych i bez formalnego uzasadnienia” – czytamy w oświadczeniu aktywistów.

Idź do oryginalnego materiału