Obowiązek moralny katolików w wyborach: głos sumienia w służbie życiu i dobru wspólnemu

1 miesiąc temu

Korzystanie z prawa wyborczego wynika wprost z Katechizmu Kościoła Katolickiego, który wywodzi ten obowiązek ze współodpowiedzialności za dobro wspólne.

Święty Jan Paweł II wzywał w encyklice Evangelium vitae do odpowiedzialnego udziału w życiu politycznym, kierując się sumieniem i wartościami chrześcijańskimi — zwłaszcza w odniesieniu do obrony życia i godności człowieka. 19 czerwca 1983 roku na Jasnej Górze nauczał, iż właśnie stosunek do daru życia „jest wykładnikiem i podstawowym sprawdzianem autentycznego stosunku człowieka do Boga i do człowieka, czyli wykładnikiem i sprawdzianem autentycznej religijności i moralności”. Te słowa wielokrotnie były przez nas cytowane jako niezawodna wskazówka przy dokonywaniu wyborów politycznych i głosowaniu na poszczególnych polityków.

Wszyscy obywatele mają moralny obowiązek uczestniczenia w życiu publicznym, w tym szczególnie w wyborach parlamentarnych i prezydenckich. Szczególnie katolicy mają obowiązek wykorzystać swój głos, aby poprzeć kandydatów i partie, którzy gwarantują respektowanie wartości zgodnych z nauczaniem Kościoła — między innymi w takich dziedzinach jak ochrona życia od poczęcia do naturalnej śmierci, troska o rodzinę, sprawiedliwość czy pomoc najuboższym.

Musimy dokonać mądrego, odpowiedzialnego wyboru przyszłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W związku ze zbliżającymi się wyborami z niepokojem śledzimy deklaracje przedwyborcze, padające ze strony kandydatów. Kandydat Koalicji Obywatelskiej, Rafał Trzaskowski, otwarcie deklaruje, iż będzie wpływał na rządzących polityków, aby zwiększyć dostępność zabijania nienarodzonych dzieci, w tym aborcję „na żądanie”. Podczas rozmowy na antenie TVP Info obecny prezydent Warszawy zapowiedział: „Ja nie odpuszczę kwestii dotyczącej liberalizacji prawa aborcyjnego, bo będę wywierał jeszcze większą presję na koalicję rządzącą, żeby wywiązała się ze swoich obietnic”.

Pojawia się zatem pytanie, czy katolicy mogą głosować na polityków, którzy dopuszczają prawną dostępność aborcji. Kościół ma tutaj jasne stanowisko – Katechizm Kościoła Katolickiego stwierdza, iż „od chwili poczęcia życie ludzkie powinno być szanowane i chronione w sposób absolutny”. Święty Jan Paweł II w przytaczanej już encyklice Evangelium vitae podkreślał, iż katolicy mają moralny obowiązek sprzeciwiać się prawom i praktykom, które naruszają świętość życia, w tym aborcji. W Nocie doktrynalnej o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym Kongregacja Nauki Wiary precyzuje, iż wierzący muszą zdawać sobie sprawę z tego, iż ustawy muszą chronić podstawowe prawo do życia od poczęcia aż po jego naturalny kres.

Pamiętajmy, iż w Sejmie w dalszym ciągu znajdują się cztery projekty ustaw liberalizujących dostęp do aborcji. Ich dalsze koleje zależeć będą teraz przede wszystkim od tego, jakiego prezydenta wybiorą Polacy. Wiemy, iż nie ma kandydatów idealnych, ale nie możemy się obrażać — trzeba wybrać najlepszego z możliwych.

WZ

Idź do oryginalnego materiału