SolarMoves: milion kilometrów testów
W dziewięciomiesięcznych testach uczestniczyło 18 pojazdów – od samochodów osobowych, przez dostawcze, po autobusy i ciężarówki. Łącznie przejechały one ponad 1 mln kilometrów po drogach Holandii, Niemiec i Słowacji. Badania prowadziły m.in. TNO (Holandia), Fraunhofer ISE (Niemcy) oraz firmy Lightyear, Sono Motors i IM Efficiency.
Gdzie montować panele? Dach kontra boki pojazdu
Analizy wykazały, iż panele dachowe są znacznie bardziej wydajne od montowanych na bokach pojazdu. Średnie roczne uzyski wyniosły:
- 2,8 kWh/m² dla paneli na dachu,
- 1,3 kWh/m² dla paneli bocznych.
W praktyce oznacza to, iż odpowiednie zaprojektowanie powierzchni PV na pojazdach ma najważniejsze znaczenie dla efektywności całej technologii.
Zacienienie i styl jazdy – krytyczne czynniki
Wyniki badań podkreślają, iż zacienienie przez budynki, drzewa czy inne pojazdy istotnie ogranicza wydajność paneli. Dlatego – jak wskazuje Fraunhofer ISE – w przyszłości konieczne będzie stosowanie bardziej zaawansowanych modeli prognozujących oraz uwzględnianie stylu jazdy i tras użytkowników.
Ile energii mogą dać panele na aucie?
Wyniki różnią się w zależności od regionu:
- w południowej Europie panele mogą pokryć choćby 50% rocznego zapotrzebowania na energię auta osobowego,
- w Europie Środkowej potencjał ten spada do ok. 35%.
Badania wykazały również wysoką zgodność modeli predykcyjnych z realnymi pomiarami – m.in. w przypadku samochodu Lightyear 0 czy elektrycznego dostawczaka Ford E-Transit.
Co dalej? Rozszerzenie badań w 2025 roku
Kolejny etap projektu SolarMoves obejmie także Europę Południową i Wschodnią, gdzie warunki nasłonecznienia są inne niż w Europie Północnej. Finalny raport z rekomendacjami dotyczącymi wdrażania VIPV zostanie opublikowany w 2026 roku.
Źródło: Enerad
#Fotowoltaika #VIPV #Transport #Elektromobilność #OZE #SolarMoves