Port w Łebie otwiera się na morską energetykę wiatrową. Strategiczną inwestycję dofinansuje KPO

6 dni temu
Zdjęcie: Port w Łebie


Wczoraj w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie podpisano umowę na realizację inwestycji nazwanej Przebudowa wejścia do portu w Łebie. Projekt o wartości 132 mln zł ma na celu zwiększenie dostępności i bezpieczeństwa nabrzeża dla jednostek, które obsługiwać będą farmy wiatrowe offshore.

Energetyka wiatrowa na Bałtyku zyska cenne zaplecze

Nowa inwestycja jest częścią większego projektu (Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie) realizowanego przez Urząd Miejski w Gdyni w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Biorący udział we wczorajszym wydarzeniu wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Jacek Karnowski wyraził nadzieję, iż dzięki planowanej modernizacji Łeba stanie się ważnym portem serwisowym dla MFW.

W szerszym kontekście podkreśla się rolę, jaką zmodernizowany port w Łebie odgrywać będzie w procesie transformacji energetycznej kraju oraz ograniczaniu negatywnego wpływu gospodarki na środowisko.

Według burmistrz Łeby, Agnieszki Derby, planowane przedsięwzięcie może stać się impulsem rozwojowym dla całego miasta. W szczególności liczy ona na powstanie nowych miejsc pracy oraz odbudowę lokalnego rybołówstwa.

Materiały prasowe DORACO

Port w Łebie z nowym falochronem i torem podejściowym

Planowana przebudowa wejścia do portu obejmuje konstrukcję nowego, 260-metrowego falochronu wschodniego oraz przedłużenie falochronu i ostrogi po zachodniej stronie. Inwestycja obejmie również budowę trzech osadników oraz toru podejściowego z nowoczesnym oznakowaniem nawigacyjnym i obrotnicą.

Rezultatem przebudowy ma być ograniczenie falowania wewnątrz portu i zmniejszenie ryzyka kolizji jednostek odpowiedzialnych za budowę oraz obsługę morskich farm wiatrowych. Według dyrektorki Urzędu Morskiego Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej obecne wejście do portu jest zbyt płytkie i niebezpieczne, zaś w czasie sztormów często ulega zamulaniu. Nowe rozwiązania hydrotechniczne mają sprawić, iż obiekt będzie lepiej przystosowany do serwisu MFW.

Zmodernizowany port w Łebie będzie przyjaźniejszy dla wszystkich użytkowników, łącznie z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa, podkreśliła Stelmaszyk-Świerczyńska. W trakcie prac budowlanych usunięte zostaną również wszystkie niebezpieczne materiały ferromagnetyczne, w tym pozostałości po działaniach wojskowych.

15 miesięcy na budowę

Realizacją zadania zajmie się Korporacja Budowlana DORACO, która opracuje dokumentację projektową oraz wykona roboty budowlane. Radosław Jarosiewicz, wiceprezes spółki, zaznaczył, iż podwykonawstwo zlecone zostanie polskim firmom. Inwestycja ma być prowadzona w zgodzie z najwyższymi standardami środowiskowymi oraz pod ścisłym nadzorem archeologicznym.

Przebudowa wejścia do portu w Łebie ma zostać ukończona do sierpnia 2026 r. Wcześniej, bo już w pierwszym kwartale przyszłego roku, planuje się zakończenie realizowanego w tej chwili remontu Nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu, również objętych projektem Budowy morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie. Całkowita wartość przedsięwzięcia szacowana jest na ponad 232 mln zł, z czego 190 ml pochodzić będzie z KPO, zaś 42 mln z budżetu państwa.

zdj. główne: t.przechlewski/Wikimedia

Idź do oryginalnego materiału