Ruszy budowa Sądeczanki! Pierwsze przetargi już po nowym roku

informatorbrzeski.pl 2 godzin temu

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie utrzymał decyzję środowiskową Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, która określa nowy przebieg drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza. Otwiera to drogę do sporządzania projektów budowlanych i w przyszłości, budowy trasy między Brzeskiem a Nowym Sączem w nowym przebiegu. Planowana droga będzie drogą krajową klasy GP o przekroju 2×2 z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.

Wiceminister infrastruktury przekazał informacje

17 grudnia 2025 r. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec oraz posłanka Urszula Nowogórska przekazali informację, iż decyzja środowiskowa, która została wydana rok temu, po rozpatrzeniu odwołań, które zostały do niej złożone – została utrzymana. Daje to zielone światło do kolejnych etapów jakimi są Koncepcja Programowa, co skonkretyzuje ostateczny układ dróg oraz prowadzenie badań geologicznych. Kolejnymi etapami będzie wydanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych.

To istotny moment dla całego regionu, który daje możliwość rozpoczęcia prac nad dokumentacją budowlaną nowej Sądeczanki. Inwestycja powinna być realizowana z poszanowaniem głosu samorządów oraz w dialogu z mieszkańcami, którzy od lat zgłaszali swoje uwagi dotyczące planowanego przebiegu trasy. Nowa droga musi zapewniać bezpieczeństwo lokalnym społecznościom oraz wygodę wszystkim użytkownikom. Opinie mieszkańców nie mogą być pomijane – tak jak miało to miejsce w poprzedniej kadencji. Teraz to podejście się zmienia – mówi Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury.

Realizacja odcinków, które nie budzą kontrowersji

Cała inwestycja zostanie podzielona na odcinki zgodnie z ustaleniami wiceministra Bukowca z samorządowcami gmin Czchów, Gnojnik i Łososina Dolna. GDDKiA, jako inwestor, zaznacza, iż w pierwszej kolejności planuje realizację trzech odcinków, które nie budzą sprzeciwu społecznego: Okocim – Uszew (4,5 km), Wytrzyszczka – Łososina Dolna (5,7 km) oraz Tęgoborze – Nowy Sącz (9,0 km) z korektą przebiegu w graniach DŚU uwzględniającą postulaty mieszkańców Nowego Sącza.

W przypadku dwóch pozostałych odcinków (Uszew-Wytrzyszczka, Łososina – Tęgoborze) przewidziano dalsze konsultacje i uwzględnienie opinii lokalnej społeczności, tak aby wypracować rozwiązanie akceptowalne dla wszystkich stron.

Celem jest taki przebieg trasy, który – jako istotny element krajowej sieci drogowej – będzie satysfakcjonujący zarówno dla mieszkańców regionu, jak i dla przejeżdżających tędy kierowców. Takie podejście pozwoli w pierwsze kolejności zrealizować niemal połowę inwestycji i jednocześnie znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 75.

– Budowa drogi została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), i z tego tytułu przedsięwzięcie dla zakładanego zakresu prac ma zabezpieczone finansowanie – dodaje wiceminister.

Natężenie ruchu na tej drodze systematycznie się zwiększa. W 2010 roku korzystało z niej niespełna 10 tys. pojazdów na dobę, a w rejonie Nowego Sącza liczba ta sięgała już blisko 15 tys. aut. Pięć lat później odnotowano wzrost o około 20 procent – do ponad 11 tys. pojazdów na całym odcinku, natomiast w pobliżu stolicy regionu ruch dochodził do niemal 18 tys. samochodów.

Pierwszy etap Sądeczanki dostępny od roku dla kierowców

Pierwszy etap budowy nowej Sądeczanki został ukończony i oddany do użytku kierowcom w styczniu 2025 roku. Był to tzw. łącznik brzeski, czyli 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska. Prace budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2022 roku. Nowa trasa umożliwiła przejazd z ronda w Jasieniu na drodze krajowej nr 94 na południe, w kierunku Nowego Sącza, z pominięciem centrum Brzeska. Dzięki temu znacząco uległ zmniejszeniu ruch w mieście, szczególnie na ulicach Kościuszki, ks. Popiełuszki oraz Mickiewicza, który wcześniej sięgał choćby 23 tysięcy pojazdów dziennie.

mi.gov.pl

Idź do oryginalnego materiału