Problem trwa od lat i nie widać na horyzoncie rozwiązania. Na zapleczu ulicy Wrocławskiej, nieopodal boiska Orlik przy Szkole Podstawowej nr 6 przy pojemnikach na odpady i w niewielkim zagajniku systematycznie tworzy się śmietnisko. Korespondencja miedzy zarządcą wspólnot a miastem trwa miesiące.
Sprawa z pozoru jest prosta i uregulowana w miejskich przepisach. Teren wokół pojemników na odpady powinien być regularnie sprzątany i utrzymywany w czystości. Przepisy sobie, życie sobie. Stojące bez żadnego zabezpieczenia pojemniki i pobliskie zarośla jak magnes przyciągają „poszukiwaczy” puszek, nie brak śladów podrzucania odpadów. Mieszkańcy mają dość smrodu i brudu.
Co na to miasto?
Odpowiedzi udzielił Miejski Zarząd Nieruchomości:
„Zgodnie z § 15 ust. 1 uchwały nr XLVII/505/22 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Świdnica, pojemniki lub worki na odpady komunalne powinny być umieszczone na terenie nieruchomości, na której wytwarzane są te odpady. W przypadku braku takiego miejsca, dopuszcza się ustawianie pojemników lub worków na terenie nieruchomości sąsiedniej. Miejski Zarząd Nieruchomości jako administrator terenów miejskich umożliwia wydzierżawienie gruntów innym podmiotom na potrzeby usytuowania pojemników lub boksów śmietnikowych.
W stosunku do obszaru działek nr 1286 lub 1291/1 przy ul. Wrocławskiej MZN już od 2024 roku podejmuje próby współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi, jednak z ich strony brak jest zainteresowania. Dopóki obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego nie wskazuje innych celów do użytkowania w/w kwartału miasta oczekujemy na zainteresowanie ze strony wspólnot. o ile podjęte zostaną inne decyzje w tym zakresie nie będzie możliwości wydzierżawienia przedmiotowego terenu, a wspólnoty będą zobowiązane usytuować pojemniki na terenach należących do poszczególnych wspólnot mieszkaniowych.
W dniu 28 lutego 2025 r. firma PPHU „GRYF-POLL” Zarząd i Administracja Nieruchomościami w imieniu administrowanych Wspólnot Mieszkaniowych przy ul. Wrocławskiej 34 i 36-36A wystąpiła do Urzędu Miejskiego w Świdnicy o przedstawienie warunków dzierżawy części działki nr 1286 lub 1291/1 celem posadowienia na w/w terenie wspólnego boksu śmietnikowego.
W dniu 13 maja 2025 r. Miejski Zarząd Nieruchomości w Świdnicy poinformował drogą mailową administratora w/w wspólnot o możliwości dzierżawy części działki gruntu nr 1286 o pow. 250 m2, po stawce w wysokości 0,80 zł/m2 netto na cele określone jako „poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległych” – zgodnie z Uchwałą nr LVI/570/23 Rady Miejskiej z dnia 25 sierpnia 2023 r. oraz Zarządzeniem nr 0050-244/2023 Prezydenta Miasta Świdnicy z dnia 31 sierpnia 2023r. Dzierżawa miała obejmować teren pod przyszły boks śmietnikowy oraz na niezbędną komunikację mieszkańców do boksu śmietnikowego oraz transport odpadów komunalnych przez Zakład Oczyszczania Miasta.”
Na tym kończy się odpowiedź i nie ma informacji, czy wspólnoty odpowiedziały na propozycję.
Co na to administrator?
Pytania dotyczące planów postawienia boksu śmietnikowego, a także bieżącego utrzymania czystości do firmy PPHU „GRYF-POLL” Zarząd i Administracja Nieruchomościami skierowaliśmy 7 sierpnia i ponowiliśmy je we wrześniu. Do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Do tematu będziemy wracać.
/asz/
Zdjęcia nadesłane przez mieszkańca ul. Wrocławskiej





