To już pewne! Koniec z pracą 8-16, koniec z braniem urlopu „na formalności”

4 godzin temu

Rząd wprowadza istotne zmiany w funkcjonowaniu administracji publicznej. Nowa reforma, która ma wejść w życie jeszcze w tym roku, znacząco przekształci model pracy urzędów państwowych w Polsce. Głównym założeniem jest wydłużenie godzin obsługi interesantów, co ma zapewnić lepszy dostęp do usług publicznych osobom pracującym w standardowych godzinach.

Fot. Shutterstock

Elastyczne godziny zamiast sztywnych ram

Dotychczasowy system zakładał jednolite godziny pracy urzędów (8:15-16:15) dla wszystkich placówek. Nowe przepisy wprowadzają znacznie bardziej elastyczne rozwiązania. Zgodnie z projektem rozporządzenia, urzędy będą mogły rozpoczynać pracę w przedziale od 7:00 do 10:00, zachowując przy tym ośmiogodzinny dzień pracy.

Najważniejszą zmianą jest obowiązek przedłużenia czasu pracy do godziny 18:00 przynajmniej raz w tygodniu. Kierownicy urzędów otrzymają większą swobodę w ustalaniu godzin otwarcia placówek, z zastrzeżeniem, iż praca musi być wykonywana od poniedziałku do piątku, nieprzerwanie przez 8 godzin dziennie.

„Projekt rozporządzenia odchodzi od obecnego sztywnego ustalenia jednakowych godzin pracy dla wszystkich urzędów (8:15-16:15), dając większą swobodę do określenia godzin otwarcia urzędu kierownikowi urzędu. Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem kierownik urzędu będzie miał obowiązek takiego ustalenia pracownikom rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, aby praca w urzędzie była wykonywana od poniedziałku do piątku, nieprzerwanie przez 8 godzin w każdym z tych dni” – czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.

Które urzędy obejmie reforma?

Nowe zasady obejmą szereg kluczowych instytucji państwowych, w tym:

  • Urzędy administracji rządowej,
  • Placówki korpusu służby cywilnej,
  • Prokuratorię Generalną RP,
  • Regionalne izby obrachunkowe,
  • Instytut Pamięci Narodowej.

Korzyści dla obywateli i gospodarki

Reforma ma przynieść wymierne korzyści zarówno obywatelom, jak i gospodarce:

  • Pracujący Polacy nie będą musieli brać urlopu na załatwienie spraw urzędowych
  • Wprowadzenie elastycznych godzin powinno zmniejszyć kolejki w urzędach
  • Rozłożenie obsługi interesantów na dłuższy czas odciąży system w godzinach szczytu
  • Poprawi się komfort zarówno petentów, jak i pracowników urzędów
  • Wzrośnie efektywność firm dzięki lepszemu wykorzystaniu czasu pracy

Eksperci wskazują, iż podobne rozwiązania funkcjonują już z powodzeniem w wielu krajach europejskich, takich jak Niemcy, Francja czy Holandia, gdzie elastyczne godziny pracy urzędów są standardem.

Element szerszej strategii

Wprowadzane zmiany stanowią część szerszej strategii modernizacji polskiej administracji publicznej. Równolegle rozwijane są usługi cyfrowe, dzięki którym coraz więcej spraw będzie można załatwić online. Elastyczne godziny pracy urzędów mają stanowić element przejściowy w drodze do pełnej cyfryzacji administracji.

Reforma może również pozytywnie wpłynąć na rynek pracy, przyciągając do administracji publicznej nowych pracowników, którzy dotychczas nie rozważali takiej ścieżki kariery ze względu na sztywne godziny pracy.

Propozycje zespołu deregulacyjnego

Z podobnymi rozwiązaniami wyszedł również zespół deregulacyjny Rafała Brzoski, proponując uspójnienie godzin pracy urzędów oraz wprowadzenie przynajmniej jednego dnia w tygodniu z wydłużonym czasem obsługi. Propozycję przedstawiła na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego szefowa Służby Cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska.

Jak podkreśliła Noskowska-Piątkowska, wydłużony dzień pracy powinien być warunkiem fakultatywnym, dostosowanym do rzeczywistych potrzeb lokalnych społeczności. Z przeprowadzonych badań wynika, iż potrzeby wydłużania godzin pracy są mniejsze w małych gminach, natomiast w większych samorządach kierownicy urzędów już teraz wprowadzają takie rozwiązania w odpowiedzi na zapotrzebowanie mieszkańców.

Eksperci zwracają uwagę, iż skuteczne wdrożenie reformy będzie wymagało odpowiedniego przygotowania. Konieczne będzie przemyślane rozplanowanie zmian pracowników oraz skuteczne informowanie obywateli o nowych możliwościach załatwiania spraw.

Sukces reformy zależeć będzie nie tylko od zmian organizacyjnych, ale także od zaangażowania pracowników administracji i ich gotowości do dostosowania się do nowych warunków pracy. najważniejsze będzie również monitorowanie efektów zmian i ewentualne korygowanie przyjętych rozwiązań w oparciu o rzeczywiste doświadczenia.

Idź do oryginalnego materiału