We wrześniu Paryż zamieni się w ogromną strefę pieszo-rowerową

4 godzin temu

W niedzielę, 21 września 2025 r., z okazji Dnia Bez Samochodu, Paryż zyska nowe oblicze: od godziny 11:00 do 18:00 w całej stolicy samochody i skutery ustąpią miejsca pieszym, rowerzystom, hulajnogom oraz rolkarzom. To doskonała okazja, by na nowo odkryć miasto w zwolnionym tempie, bez hałasu i zanieczyszczeń. Zwłaszcza, iż dzień ten wzbogacą dodatkowe atrakcje organizowane w części dzielnic, szcezgólnie w centrum miasta.

Choć tym razem będzie to wydarzenie na większą skalę, Paryż od kilku lat przywyka do ograniczana ruchu samochodowego. Począwszy od 2018 r. w każdą pierwszą niedzielę miesiąca Dzień Bez Samochodu organizowany jest w wybranych dzielnicach w tym na Polach Elizejskich i w centrum miasta. Pod rządami mer Anne Hidalgo dynamicznie rozbudowywana jest też „zielona inicjatywa”, w ramach której od 2020 roku 300 ulic zostało zazielenionych i uwolnionych od samochodów. Wiosną tego roku paryżanie w referendum opowiedzieli się za zamknięciem kolejnych 500 ulic dla ruchu samochodowego. W strefy piesze przekształconych od pięciu do ośmiu ulic w każdej dzielnicy, a wybór tych ulic jest konsultowany z mieszkańcami. Średni budżet na jedną ulicę wyniesie 500 000 euro. Plan przewiduje także likwidację 10% obecnych miejsc parkingowych w Paryżu.

Inicjatywę poparło 66% głosujących, co władze miasta przyjmują jako znaczący sukces. Krytycy zwracają uwagę, iż w referendum wzięło udział jedynie 4% uprawnionych do glosowania. Z jednej strony tak niska frekwencja sugeruje pewną obojętność mieszkańców, z drugiej – zielone polityki Hidalgo mają też swoich zdecydowanych przeciwników. Prezes stowarzyszenia kierowców 40 Millions d’automobilistes określił ograniczanie ruchu samochodowego w Paryżu mianem „stopniowej konfiskaty przestrzeni miejskiej”, która karze osoby pozbawione innych opcji niż jazda autem. Szczególnie dużą irytację lokalnych mieszkańców budzi natomaist likwidacja miejsc parkingowych.

Przykład 300 już zrealizowanych od 2020 roku projektów „zielonych ulic” działa jednak uspokajająco. Zmiany skupiają się na ulicach w pobliżu szkół i respektują ogólną proporcję dwóch trzecich nawierzchni utwardzonej do jednej trzeciej nasadzeń. Cele tych przekształceń są wielorakie: zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, zachęcanie do chodzenia pieszo i jazdy na rowerze w drodze do i ze szkoły, ograniczenie efektu miejskiej wyspy ciepła dzięki wprowadzeniu roślinności regulującej temperaturę oraz poprawa odporności na powodzie poprzez zastąpienie nieprzepuszczalnych nawierzchni glebą, która lepiej wchłania deszczówkę

Idź do oryginalnego materiału