Zużyte baterie do aut elektrycznych zasilą centra danych

12 godzin temu

Oto doskonały przykład jak za jednym zamachem rozwiązać dwa problemy: spożytkować stare akumulatory nie nadające się już do zasilania elektryków oraz zasilić centra przetwarzania danych coraz głodniejsze energii. I to na dużą skalę. Te tzw. mikro-sieci tworzy specjalizujący się w recyclingu baterii Redwood Materials, który w ciągu ostatniego roku przyjął dziesiątki tysięcy, a w ciągu najbliższych 12 miesięcy mają to być setki tysięcy używanych akumulatorów. Jest nie tylko ekologiczniej, ale i tanio.

Pierwszą na świecie tak ogromną mikro-sieć energetyczna zbudowana wyłącznie z używanych baterii samochodów powstała na kampusie Redwood w pobliżu Reno. Większość z nich ma wystarczającą pojemność, by otrzymać „drugie życie” jako magazyny energii, zanim zostaną poddane recyklingowi. W pojazdach elektrycznych muszą bowiem spełniać wysokie wymagania dotyczące mocy i szybkości ładowania, ale gdy tracą zdolność do efektywnego zasilania aut, przez cały czas mogą efektywnie magazynować energię w mniej wymagających zastosowaniach. W Reno ponad 800 akumulatorów współpracuje z instalacją fotowoltaiczną ustawioną na powierzchni 8 hektarów, która jest faktycznym dostawcą energii. I ma wystarczającą moc, aby zasilać nowoczesne centrum danych AI firmy Crusoe, które działa całkowicie niezależnie od zewnętrznej sieci energetycznej.

Centra danych niezależne od sieci

Dzięki dużej ilości energii słonecznej i pojemności baterii, mikro-sieć jest w stanie zapewnić bardzo wysoką niezawodność, a choćby przewyższyć tradycyjne systemy, eliminując wiele punktów potencjalnych awarii. Choć mikro-sieci mogą mieć połączenie z siecią energetyczną lub rezerwowe generatory gazowe, w pełni odnawialne i autonomiczne systemy oferują znaczące zalety, takie jak szybki czas realizacji i brak konieczności długotrwałych pozwoleń środowiskowych. W obecnych realiach budowa tradycyjnych elektrowni gazowych czy podłączenie nowych instalacji odnawialnych do sieci może trwać choćby do siedmiu lat z powodu biurokracji i ograniczeń infrastrukturalnych. Mikro-sieci oparte na używanych bateriach i energii słonecznej pozwalają ominąć te bariery, umożliwiając szybkie uruchomienie nowych centrów danych.

Koszty energii w takich mikro-sieciach są konkurencyjne wobec paliw kopalnych, a choćby niższe, co czyni tę technologię atrakcyjną nie tylko dla firm zorientowanych na zrównoważony rozwój, ale także dla tych, dla których priorytetem jest szybkość i niezawodność dostaw energii. Według JB Straubela, CEO Redwood Materials i współzałożyciela Tesli, w tej chwili najważniejsze dla klientów są kolejno: szybkość dostępu do energii, ekonomia projektu oraz zrównoważony rozwój. Analizy wskazują, iż w USA istnieje wystarczająco dużo dostępnej ziemi, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na energię nowych centrów danych, które według prognoz mogą wymagać choćby 300 gigawatów dodatkowej mocy do 2030 roku. Redwood Materials planuje realizację kolejnych mikro-sieci dla innych centrów danych, a wraz z rosnącą dostępnością używanych baterii EV ich rola w magazynowaniu energii będzie coraz większa.

Akumulatory samochodowe ustabilizują system energetyczny

Wolumeny w sektorze motoryzacyjnym i transportowym są o wiele wyższe niż w sektorze sieciowym. W dłuższej perspektywie wierzę, iż akumulatory EV z ciężarówek, samochodów osobowych, robotaksówek etc. będą miały do odegrania niezwykle znaczącą rolę w całym systemie zarządzania energią„, rozmowie z FastCompany mówi Straubel, podkreślając iż może to pomóc obniżyć koszty magazynowania energii, co jest kluczem do pomocy w pełnym skalowaniu odnawialnych źródeł energii. „Odnawialne źródła energii są dziś naszym najtańszym źródłem wytwarzania prądu. I myślę, iż ten trend się tylko umocni, ale jeżeli mamy przeskalować tę produkcję musimy znaleźć opłacalny sposób dostarczania stabilnej i niezawodnej, odnawialnej energii. I takie jest długoterminowe zastosowanie naszych rozwiązań„, dodaje Straubel.

/Fot: Redwood Materials//


Idź do oryginalnego materiału