Zdecydowana większość doręczeń przesyłek listowych w Polsce odbywa się w sposób przyjazny środowisku. Jak wynika z danych operatora pocztowego Speedmail, już dziś 74 proc. doręczeń realizowanych jest bezemisyjnie – pieszo, na rowerze, hulajnodze lub przy wykorzystaniu komunikacji miejskiej. To efekt nie tylko charakterystyki pracy listonosza, ale też świadomego podejścia firm i pracowników, którzy minimalizują negatywny wpływ na środowisko.
Prawie 53 proc. listonoszy obsługuje rejony pieszo, a około 21 proc. wybiera rower lub hulajnogę. Samochody wykorzystywane są przy 23 proc. doręczeń. Dane potwierdzają, iż niskoemisyjny model pracy stanowi dominujący standard w branży pocztowej.
Świadome działanie z naciskiem na środowisko
Janusz Konopka, prezes zarządu Speedmail, podkreślił znaczenie ekologicznego podejścia: „W dzisiejszych czasach, gdy rośnie znaczenie ograniczania emisji CO₂, ekologia i efektywność powinny iść ze sobą w parze. Wiele sektorów musi przebudować swoje struktury, wprowadzając rozwiązania przyjazne środowisku. W branży pocztowej takie podejście jest obecne od lat, ponieważ dostawy od dawna realizowane są w sposób niskoemisyjny. Zmiana polega głównie na tym, iż dzisiaj jest to coraz bardziej świadome działanie, z jeszcze większym naciskiem na aspekty środowiskowe.”
Operatorzy pocztowi wdrażają rozwiązania, które nie tylko odpowiadają na potrzeby klientów, ale także wspierają zrównoważony rozwój. Ekologiczne podejście nie kończy się na wyborze środków transportu – coraz częściej branża wdraża innowacje takie jak optymalizacja tras doręczeń w oparciu o dane z GPS, a także stosowanie ekologicznych materiałów i opakowań.
Planowanie rejonów pod bezemisyjne doręczenia
Aby ograniczyć konieczność korzystania z pojazdów spalinowych, najważniejsze jest odpowiednie planowanie rejonów doręczeń. Operatorzy starają się wyznaczać obszary dystrybucji w taki sposób, by listonosze mogli obsługiwać je pieszo lub z wykorzystaniem niskoemisyjnych środków transportu. Takie podejście jest nie tylko przyjazne środowisku, ale również praktyczne – zwłaszcza w centrach dużych miast, gdzie gęsta zabudowa i ograniczenia komunikacyjne utrudniają poruszanie się autem.
Warto podkreślić, iż od 2030 roku unijne regulacje dopuszczą wjazd do centrów miast wyłącznie pojazdom spełniającym restrykcyjne normy emisji spalin, więc taki sposób planowania stanie się codziennością. Wprowadzenie go już teraz pozwala lepiej przygotować się do zbliżających się zmian.
Optymalizacja tras z wykorzystaniem GPS
Optymalizacja procesów dostaw odgrywa istotną rolę w transformacji branży pocztowej w kierunku bardziej przyjaznym dla ludzi i środowiska. Choć transport listów pojazdami zeroemisyjnymi nie zawsze jest możliwy, także w tym obszarze istnieje duży potencjał do poprawy efektywności, ograniczenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO₂ poprzez adekwatne planowanie tras i rejonów doręczeń z wykorzystaniem systemów GPS.
Janusz Konopka wyjaśnił mechanizm: „Dzięki algorytmom bazującym na historii doręczeń i zagęszczeniu przesyłek na danym obszarze jesteśmy w stanie odpowiednio definiować rejony doręczeń. W przypadku przesyłek listowych ma to istotne znaczenie ze względu na dobór odpowiedniego środka transportu lub też możliwości obsługi rejonu pieszo, co jest bardzo częstą praktyką w obszarach miejskich ze zwartą zabudową.”
Biodegradowalne koperty i ekologiczne przylgi
Coraz częściej branża pocztowa wdraża także rozwiązania ekologiczne dotyczące kopert, druków oraz etykiet. Jednym z przykładów są biodegradowalne koperty powstające z materiałów pochodzących z recyklingu lub surowców odnawialnych, które po zużyciu mogą zostać ponownie przetworzone lub ulegają naturalnemu rozkładowi. Takie opakowania nie tylko zmniejszają ślad węglowy, ale również odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów, którzy coraz chętniej wybierają usługi i produkty przyjazne środowisku.
Kolejnym przykładem są Green Packs – ekologiczna alternatywa dla tradycyjnych przylg kurierskich. Maciej Frukacz, prezes zarządu firmy Emerson Polska, wyjaśnił ich zalety: „Do ich produkcji wykorzystuje się o wiele mniej surowców, dzięki czemu ograniczają negatywny wpływ na planetę. Są całkowicie wolne od plastiku, co czyni je czystą i przyjazną naturze alternatywą. Ich użycie jest równie proste jak w przypadku standardowych przylg, ale z jedną istotną różnicą – po wykorzystaniu nie trzeba ich odklejać. Całość, wraz z kartonem, może trafić do recyklingu, co znacząco ułatwia proces przetwarzania odpadów.”
Niskoemisyjne doręczenia przesyłek listowych nie są chwilową modą, ale elementem długofalowej strategii, która odpowiada zarówno na zmiany prawne, jak i rosnące oczekiwania społeczne. Praktyki wdrażane już dziś przez operatorów pocztowych dowodzą, iż każdy etap – od produkcji materiałów po finalne doręczenie – może być realizowany w sposób przyjazny środowisku.
Transformacja branży pocztowej w kierunku jeszcze bardziej ekologicznych rozwiązań wpisuje się w szerszy trend dekarbonizacji sektora transportowego i logistycznego. W kontekście celów klimatycznych Unii Europejskiej oraz rosnącej presji na ograniczenie emisji w miastach, sektor pocztowy pokazuje, iż możliwe jest połączenie efektywności operacyjnej z odpowiedzialnością środowiskową. Wykorzystanie technologii GPS do optymalizacji tras, stosowanie materiałów biodegradowalnych oraz strategiczne planowanie rejonów doręczeń to przykłady rozwiązań, które mogą być inspiracją dla innych branż stojących przed wyzwaniem transformacji ekologicznej. Branża pocztowa udowadnia, iż zrównoważony rozwój nie musi oznaczać rezygnacji z efektywności biznesowej, a wręcz przeciwnie – może stanowić przewagę konkurencyjną i odpowiedź na oczekiwania świadomych ekologicznie klientów.

6 godzin temu










![Jak Żydzi pamiętają o zmarłych? [+WIDEO]](https://misyjne.pl/wp-content/uploads/2024/03/mid-24301540.jpg)



