Fergana Agency: Uzbekistan otwiera szlak kolejowy do Pakistanu

4 dni temu

W wywiadzie dla telewizji Oʻzbekiston 24 wiceminister transportu Uzbekistanu Żasurbek Czorijew oświadczył, iż budowa kolei transafgańskiej potrwa około pięciu lat. Według wiceministra transportu, projekt kolejowy, który połączy Uzbekistan, Afganistan i Pakistan, wchodzi w fazę aktywnych przygotowań.

17 lipca trzy kraje podpisały ramową umowę międzyrządową w sprawie opracowania studium wykonalności (SW) budowy trasy na odcinku Termez-Najbabad-Majdanszahr-Logar-Charlaczi. Czorijew podkreślił, iż przejście do etapu SW to pierwszy i bardzo istotny krok, który pozwoli na szczegółowe zbadanie tras, przeprowadzenie badań geologicznych oraz ocenę efektywności ekonomicznej i finansowej przyszłego szlaku kolejowego.

W pierwszym etapie planuje się przewóz koleją do 3 milionów ton ładunków rocznie, a do 2040 roku może to wzrosnąć do 15-20 milionów ton. Projekt wzbudził już zainteresowanie międzynarodowych inwestorów i operatorów logistycznych. „Myślę, iż po zakończeniu studium wykonalności będziemy dysponować konkretnymi danymi dotyczącymi wyników, oczekiwań i prognoz. Wtedy będziemy mogli zaprezentować ten projekt na arenie międzynarodowej i pozyskać partnerów” – poinformował wiceminister.

Według Czorijewa budowa w Pakistanie będzie szczególnie trudna, gdyż planuje się tam budowę pięciu tuneli i ponad 300 mostów. Pomimo wysokich kosztów, Ministerstwo Transportu postrzega projekt jako strategiczną inwestycję w zrównoważony rozwój. „Sam projekt jest, można by rzec, drogi. Jednak biorąc pod uwagę prognozowane dziś ilości przesyłanego towaru, daje on szansę na dalszy rozwój za 10 lat. Bez dostępu do taniego transportu będzie nam trudni utrzymać obecny trend rozwoju gospodarczego” – wyjaśnił Czorijew. Wiceminister podkreślił również, iż nowa linia kolejowa będzie najkrótszym i najbardziej opłacalnym połączeniem między portami morskimi Uzbekistanu i Pakistanu. Uznając trudności związane z transportem przez Turkmenistan i Iran, urzędnik zauważył, iż wpływy geopolityczne na kraje sąsiednie zmuszają Uzbekistan do rozważenia alternatywnych korytarzy.

Czorijew powiedział również, iż strona afgańska udzieliła oficjalnych gwarancji bezpieczeństwa podczas projektowania i budowy linii kolejowej. Jego zdaniem Afganistan jest zainteresowany tworzeniem infrastruktury transportowej, ponieważ jest ona niezbędna do rozwoju gospodarki narodowej.

Projekt kolei transafgańskiej, zaproponowany po raz pierwszy w 2018 roku, ma na celu połączenie Termezu w Uzbekistanie z Mazar-i-Szarif i Kabulem w Afganistanie, a następnie z Peszawarem w Pakistanie. Po ukończeniu linia kolejowa będzie miała ponad 700 kilometrów długości i będzie przebiegać przez Afganistan, tworząc bezpośredni szlak lądowy między Azją Środkową a Morzem Arabskim. Koszt projektu szacowano początkowo na 5 miliardów dolarów, później kwotę tę skorygowano do 7 miliardów USD. Jedną z możliwych opcji realizacji projektu jest partnerstwo publiczno-prywatne w formule “buduj-eksploatuj-przekaż”.

Źródło: Fergana Agency

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium

Idź do oryginalnego materiału