Silnik wodorowy JCB z certyfikatem UE
Silnik wodorowy opracowany przez JCB jako pierwszy tego typu otrzymał pełną homologację UE zgodną z Rozporządzeniem (UE) 2016/1628 i normą emisji spalin Stage V. Certyfikat umożliwia sprzedaż oraz eksploatację jednostki napędowej we wszystkich 27 państwach członkowskich UE, a także w krajach EOG i EFTA. Wcześniejsze decyzje władz w dziewięciu krajach Europy kontynentalnej umożliwiały już warunkowe użytkowanie silnika w ramach przepisów o „nowych technologiach”.
Nowa era dla silników spalinowych?
Zdaniem prezesa JCB, Lorda Anthony’ego Bamforda, uzyskanie homologacji to dowód na to, iż silnik spalinowy przez cały czas może odgrywać istotną rolę w osiąganiu celów klimatycznych – o ile zamiast paliw kopalnych używa się wodoru. Bamford podkreślił, iż sukces jest wynikiem pracy 150-osobowego zespołu inżynierów, który od czterech lat rozwija projekt wart 100 milionów funtów.
„Jeszcze niedawno wielu uważało, iż era silników spalinowych w Europie dobiegła końca. Ten projekt pokazuje, iż z wykorzystaniem wodoru mogą one przez cały czas funkcjonować jako bezemisyjna alternatywa” – stwierdził Lord Bamford.
Testy i wdrożenie na finiszu
JCB stworzyło już ponad 130 prototypowych silników wodorowych, które z powodzeniem napędzają ładowarki teleskopowe Loadall, koparko-ładowarki oraz generatory prądu. Realne testy terenowe są już na zaawansowanym etapie. Firma zapowiada, iż klienci nie będą musieli długo czekać na komercyjną premierę maszyn zasilanych wodorem.
Zobacz również:- Nowe technologie w elektromobilności: Numeros Motors stawia na silniki bez metali ziem rzadkich
- 15 mln euro dla ARTHUR BUS: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
- Najwydajniejsza stacja tankowania w UE już działa. 5 ton wodoru dziennie w Düsseldorfie
Źródło: JCB