Niemal 2 tys. podmiotów zgłosiło się do pilotażu skróconego czasu pracy

bialyorzel24.com 1 godzina temu

Do pilotażu skróconego czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia zgłosiły się 1994 podmioty. Niemal 2 tysiące polskich pracodawców jest gotowych na zmianę – powiedziała we wtorek ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (L), dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych w MRiPS Jędrzej Jankowski-Guzy (C) i zastępca dyrektora Departamentu Rynku Pracy w MRiPS Mikołaj Tarasiuk (P) podczas konferencji prasowej nt. liczby wniosków złożonych do pilotażu skróconego czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia, 16.09.2025, w MRiPS w Warszawie. Fot. PAP/Marcin Obara

Nabór wniosków do pilotażu rozpoczął się 14 sierpnia, a zakończył 15 września tego roku. Szefowa MRPiPS na briefingu prasowym podkreśliła, iż cieszył się on dużym zainteresowaniem pracodawców.

– Do naszego pilotażu skróconego czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia zgłosiły się dokładnie 1994 podmioty. Ta liczba robi wrażenie, niemal 2 tysiące polskich pracodawców jest gotowych na zmianę. Niemal 2 tysiące polskich pracodawców chce, żeby ich pracownicy pracowali krócej, zarabiając takie samo wynagrodzenie. Niemal 2 tysiące polskich pracodawców pokazuje, iż zmiana nadchodzi, zmiana cywilizacyjna, zmiana technologiczna, zmiana kultury pracy – poinformowała Dziemianowicz-Bąk.

Zwróciła uwagę, iż do pilotażu zgłosiły się zarówno mniejsze, jak i większe firmy, a także instytucje publiczne i prywatne. To – jak wskazała – pozwoli na przetestowanie tego rozwiązania w różnych modelach organizacji pracy.

Odpowiadając na pytania dziennikarzy, przekazała, iż ze wstępnych informacji wynika, iż najwięcej wniosków wpłynęło z sektora małych i mikroprzedsiębiorstw.

Podkreśliła również, iż uruchomienie pilotażu skrócenia czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia nie zmieni nic w kwestii ogólnych przepisów podatkowych, rozliczania przychodu i odprowadzania podatków.

– Nic się tutaj nie zmienia, więc w żaden sposób udział w tym pilotażu nie generuje nowych obowiązków podatkowych – wskazała.

Dziemianowicz-Bąk podkreśliła, iż końcowym efektem tego pilotażu będą wnioski i rekomendacje spisane w formie dokumentu. Dodała, iż nie wiadomo jeszcze, czy będzie to dokument o charakterze legislacyjnym.

Jak przekazała, specjalna komisja zajmie się teraz analizą wniosków pod kątem oceny formalnej, a następnie oceny merytorycznej. Z niemal dwóch tysięcy zgłoszeń wybierze kilkadziesiąt podmiotów, które przystąpią do pilotażu.

Lista projektów zakwalifikowanych do realizacji ma zostać opublikowana najpóźniej 15 października 2025 r. Pilotaż podzielony jest na trzy etapy: przygotowawczy (do końca 2025 r.), testowy (cały rok 2026) i podsumowujący (do 15 maja 2027 r.).

Zgodnie z zasadami pilotażu uczestnicy będą mogli zaprojektować własny wariant organizacji pracy odpowiadający firmie i zatrudnionym w niej pracownikom, np. czterodniowy tydzień pracy czy krótsze dniówki.

Pilotaż ma budżet 50 mln zł na lata 2025–2027. Maksymalna wartość wsparcia dla jednego projektu wynosi 1 mln zł, przy czym koszt przypadający na jednego pracownika objętego programem nie może przekroczyć 20 tys. zł. W samym 2025 roku na realizację przedsięwzięcia przeznaczono 10 mln zł. Środki przeznaczone na realizację pilotażu pochodzą z rezerwy Funduszu Pracy.

kblu/kkr/joz/PAP

Idź do oryginalnego materiału