
Coraz bliżej do rozpoczęcia jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w historii Nowego Sącza i całego regionu. Mowa o budowie nowego połączenia drogi krajowej nr 87 z drogą wojewódzką nr 969, wraz z nowym mostem na Dunajcu. Inwestycja ma najważniejsze znaczenie dla komunikacyjnego odciążenia miasta i wyprowadzenia ruchu tranzytowego z jego centrum. Projekt uzyskał już decyzję ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej), a przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze przed wakacjami.
Symboliczne dotrzymanie słowa
– Bardzo dziękuję za to, iż w tym miejscu jesteśmy. Był 2019 rok, gdy rząd Zjednoczonej Prawicy zadeklarował realizację tej ważnej inwestycji dla ziemi nowosądeckiej. Dziś wszystkie ważne sprawy z nią związane zostały już zrealizowane – mówił podczas konferencji prasowej marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka.
Marszałek zapowiedział, iż przetarg zostanie ogłoszony przed wakacjami, a wyłonienie wykonawcy pozwoli rozpocząć prace na przełomie 2025 i 2026 roku. Budowa ma potrwać 30 miesięcy.
– Nowy Sącz jest bardzo zakorkowany i ten most jest niezwykle potrzebny. Dziękuję parlamentarzystom i samorządowcom, w tym samorządowi województwa z wicemarszałkiem Witoldem Kozłowskim na czele – dodał Smółka, informując przy tym o przekazaniu 13 mln zł z budżetu województwa na budowę drogi powiatowej, co również wpisuje się w poprawę lokalnej infrastruktury.
Największa inwestycja w historii samorządu
Wicemarszałek Witold Kozłowski podkreślił rangę inwestycji:
– Ten most wraz z całym układem komunikacyjnym – węzłami dla ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego – to największa inwestycja w historii Samorządu Województwa Małopolskiego. Większa była tylko ta łącząca A4 ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. Nikt nie ma wątpliwości, iż jest ona niezbędna dla Nowego Sącza i okolicznych gmin.
Strategiczne połączenie i ekologia
Planowana trasa połączy ul. Węgierską (DK 87) z tzw. Zachodnią Obwodnicą Nowego Sącza (DP 1583K). Nowy most na Dunajcu oraz powiązane drogi mają przejąć znaczną część ruchu, który w tej chwili odbywa się ul. Węgierską, mostem im. Piłsudskiego oraz mostem w Starym Sączu na DW 969.
Oprócz odciążenia centrum miasta, inwestycja ma także wyraźny wymiar ekologiczny – poprawi jakość powietrza i warunki życia mieszkańców rejonu ulic Węgierskiej i Prażmowskiego, gdzie dziś kumuluje się ogromny ruch samochodowy.
W konferencji prasowej, która odbyła się przy ul. Węgierskiej, wzięli udział m.in. marszałek Łukasz Smółka, wicemarszałek Witold Kozłowski, posłowie Anna Paluch, Ryszard Terlecki, Patryk Wicher, senator Wiktor Durlak, radny wojewódzki Jan Wiesław Duda, pełnomocnik marszałka ds. przedsiębiorczości Wojciech Piech oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich i lokalnych samorządów m.in. wójt Chełmca Stanisław Kuzak i Rafał Kmak, radny gminy Chełmiec.
To bez wątpienia inwestycja, która może zrewolucjonizować układ komunikacyjny całego regionu i stać się nowym symbolem rozwoju Sądecczyzny.
To inwestycja, która zmieni przyszłość naszego regionu!
– Jako radny Gminy Chełmiec z dumą podkreślam, jak ogromne znaczenie dla naszej gminy będzie miała budowa nowego połączenia DK87 z DW969 – wraz z mostem na Dunajcu. W ramach tej inwestycji powstaną trzy ronda, 3,5 kilometra nowej drogi oraz nowoczesny most, który odciąży zakorkowany Nowy Sącz i ułatwi życie mieszkańcom całego regionu. Szacunkowy koszt robót i wykupu gruntów to ponad 300 milionów złotych – to największa inwestycja drogowa w historii samorządu województwa. Czas na konkretne zmiany – także dla nas, mieszkańców Gminy Chełmiec! – mówi Rafał Kmak, radny gminy Chełmiec.
Zakres inwestycji będzie obejmował budowę:
- drogi klasy G o długości ok. 3,5km, (2×3,50m),
- 4 skrzyżowań o ruchu okrężnym
- dróg zbiorczych służących obsłudze terenów przyległych,
- mostu (wraz z estakadami dojazdowymi) zlokalizowanego w ciągu projektowanej drogi nad rzeką Dunajec (długość całkowita ok. 500 m, w tym długość mostu ok. 160 m),
- wiaduktu pod linią kolejową,
- dwóch mostów nad potokiem Dąbrówka i nad jego dopływem,
- ścieżek rowerowych,
- chodników dla pieszych,
- odwodnienia pasa drogowego (kanalizacja deszczowa, rowy ziemne),
- zbiorników retencyjnych.
Ze względu na budowę nowego połączenia drogowego pomiędzy DK87 i DW 969 niezbędne jest przeprowadzenie: przebudowy z zabezpieczeniem sieci elektroenergetycznej, teleinformatycznej, gazociągowej, kanalizacji ściekowej; odtworzenia istniejących zjazdów na odcinkach przebudowywanych dróg; budowy kanału technologicznego i wykonania infrastruktury towarzyszącej.
Złożony został wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o dofinansowanie zadania w ramach programu „Mosty dla Regionów”.