Ontario i Alberta łączą siły w sprawie handlu i energii

bejsment.com 4 godzin temu

Premierzy Ontario i Alberty, Doug Ford i Danielle Smith, spotkają się dziś w Calgary, by podpisać dwa nowe protokoły ustaleń. Dotyczą one wspólnych priorytetów w obszarze energetyki, handlu oraz współpracy między prowincjami.

Zarówno biuro premier Alberty, jak i Ford potwierdzili, iż głównym celem jest rozwój infrastruktury – w tym nowych rurociągów i linii kolejowych – umożliwiających eksport kanadyjskich surowców energetycznych i minerałów. Premierzy zgodnie uznają, iż silna kooperacja między prowincjami jest kluczowa w obliczu napięć handlowych z USA i rosnących wymagań środowiskowych narzucanych przez Ottawę.

Ford w mediach społecznościowych napisał, iż „najlepszym sposobem ochrony kanadyjskich pracowników przed taryfami celnymi i niepewnością gospodarczą jest zbudowanie infrastruktury, która umożliwi nam dotarcie do nowych rynków”.

W miniony weekend Smith i Ford uczestniczyli w spotkaniach towarzyszących Calgary Stampede. Premier Alberty spotkała się tam również z premierem federalnym Markiem Carneyem. Informując go o planowanych umowach z Fordem, zażartowała, iż „byłoby wspaniale, gdybyśmy nie mieli przepisów o zerowej emisji netto”.

To nie pierwszy raz, gdy Smith krytykuje politykę federalną w zakresie klimatu. W ostatnich miesiącach wzywała Carney’a do zniesienia szeregu regulacji, w tym limitu emisji gazów cieplarnianych, zasad dotyczących sieci energetycznych o zerowej emisji oraz zakazu tankowania na zachodnim wybrzeżu.

Kolejne umowy między prowincjami

W maju Ford podpisał podobne memorandum z premierem Manitoby, Wabem Kinewem, dotyczące ułatwienia przepływu towarów i siły roboczej. Wspólne porozumienia między prowincjami mają przyczynić się do ograniczenia tzw. barier wewnętrznych, które – według niektórych analiz – kosztują kanadyjską gospodarkę choćby 200 miliardów dolarów rocznie.

Obietnice i presja

Podczas wiosennej kampanii federalnej Mark Carney wielokrotnie deklarował chęć eliminacji tych barier i stworzenia systemu „wolnego handlu do Dnia Kanady”. Zarówno Smith, jak i Ford dają dziś wyraźny sygnał, iż nie zamierzają czekać na działania Ottawy, ale budować gospodarcze sojusze we własnym zakresie.

Na podst. Canadian Press

Idź do oryginalnego materiału