Samorządy sprzeciwiają się budowie S7 Kraków – Myślenice; proponują modernizację obecnej Zakopianki

ikc.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Samorządy sprzeciwiają się budowie S7 Kraków – Myślenice; proponują modernizację obecnej Zakopianki


Ilustrowany Kurier Codzienny IKC

Władze Krakowa oraz gmin Świątniki Górne, Siepraw i Mogilany, przez które przebiegać ma droga ekspresowa S7 Kraków – Myślenice, we wspólnym stanowisku sprzeciwiły się budowie drogi w nowym śladzie i wskazały, iż najlepszą alternatywą jest modernizacja istniejącej dk7 do parametrów drogi ekspresowej.

„Budowa nowego przebiegu drogi ekspresowej przez gęsto zabudowane tereny, o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, jest nie do przyjęcia. Alternatywą, którą jako samorządy jednogłośnie popieramy, jest modernizacja istniejącej drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej” – podkreślili przedstawiciele Krakowa oraz gmin Świątniki Górne, Siepraw i Mogilany we wspólnym stanowisku wobec planów budowy tzw. nowej Zakopianki Kraków – Myślenice.

Ich zdaniem taka modernizacja pozwoli zminimalizować koszty inwestycji, ograniczyć ingerencję w środowisko i istniejącą zabudowę, a jednocześnie skutecznie poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego na odcinku Kraków – Myślenice.

Rezolucję w tej sprawie jednogłośnie podjęli również radni w czasie ostatniej sesji Rady Miasta Krakowa.

W uzgodnionym stanowisku Krakowa oraz Świątnik Górnych, Sieprawia i Mogilan napisano, iż żaden z dotychczas przedstawionych przez GDDKiA wariantów przebiegu trasy nie jest możliwy do zaakceptowania przez społeczności lokalne.

Według włodarzy tych gmin proponowane rozwiązania niosą ze sobą poważne konsekwencje: degradację środowiska, hałas, zanieczyszczenie powietrza, utratę cennych przyrodniczo terenów, a także powstanie trudnej do przekroczenia bariery w przestrzeni gmin.

W ocenie władz samorządowych Krakowa i gmin położonych na południe od stolicy regionu, realizacja któregokolwiek z proponowanych wariantów oznaczałaby znaczące pogorszenie jakości życia mieszkańców, a także ryzyko pogorszenia warunków ruchu na Południowej Obwodnicy Krakowa – szczególnie w przypadku planowanego włączenia trasy do autostrady A4 pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów.

Władze Krakowa, Świątnik Górnych, Sieprawia i Mogilan zadeklarowały dalsze zaangażowanie w proces konsultacji oraz gotowość do dialogu z GDDKiA. Zaznaczyły jednak, iż dalsze procedowanie w tej chwili rozważanych wariantów spotka się z „kategorycznym sprzeciwem społecznym i nasileniem protestów mieszkańców”.

W marcu zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą, który opracuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice. Zgodnie z nią wykonawca ma sześć lat na opracowanie dokumentu i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w nim warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Wykonawca STEŚ przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 metrów, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.

Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Zamawiający dopuszcza poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne.

Zarządca dróg zakłada, iż przygotowanie STEŚ zakończy się uzyskaniem w 2030 roku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie – zapowiedziała GDDKiA – będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.

Przygotowania do wytyczania „nowej Zakopianki” między Krakowem i Myślenicami budzą niepokoje społeczne. W styczniu 2022 r. GDDKiA zaprezentowała wyniki tzw. studium korytarzowego (SK) dla odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Myślenic, zawierające sześć możliwych szerokich korytarzy przebiegu tej trasy. Przedstawione warianty spotkały się z krytyką i protestami samorządów i mieszkańców gmin leżących w planowanych korytarzach nowej drogi.

GDDKiA zaproponowała więc samorządom, aby wspólnie wypracowały i przedstawiły zarządcy dróg kompromisowy tzw. korytarz społeczny, a sama na ten czas zawiesiła działania związane z wytyczaniem przebiegu nowej trasy. Zainteresowane strony nie osiągnęły jednak żadnego kompromisu, więc GDDKiA z powrotem wszczęła działania zmierzające do przygotowania przedsięwzięcia.(PAP)

Idź do oryginalnego materiału