15 października 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło wyniki naboru do pilotażu skróconego czasu pracy z zachowaniem wynagrodzenia. W inicjatywie wzięło udział blisko dwa tysiące przedsiębiorstw i instytucji z całej Polski, a do programu zakwalifikowano 90 pracodawców, którzy przetestują nowe modele organizacji pracy obejmujące łącznie ponad 5 tysięcy pracowników.
Ponad 1900 zgłoszeń i 90 wyłonionych pracodawców
Nabór do pilotażu cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Spośród 1994 firm i instytucji, które złożyły wnioski, komisja ministerialna wybrała 90 podmiotów. Każdy z nich otrzyma możliwość przetestowania różnych form skrócenia czasu pracy – przy zachowaniu dotychczasowego poziomu wynagrodzeń. Średnia kwota dofinansowania dla wyłonionych uczestników wyniosła ponad pół miliona złotych.
Lista wszystkich zakwalifikowanych pracodawców dostępna jest na stronie ministerstwa pod tym linkiem.
„Czas pójść naprzód” – skrócony czas pracy jako kierunek przyszłości
Jak podkreśla minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, obecny model ośmiogodzinnego dnia pracy funkcjonuje już od ponad wieku i wymaga dostosowania do współczesnych realiów rynku pracy.
– Ośmiogodzinny dzień pracy obowiązuje już od 107 lat. Czas pójść naprzód! Coraz więcej osób chce łączyć życie zawodowe z rodzinnym. Krótszy czas pracy będzie dla nich dużym wsparciem. Nie ma jednego słusznego modelu – rozwiązania muszą być dostosowane do specyfiki branż. Projekt pilotażowy ma charakter oddolny – to przedsiębiorcy i pracownicy wypracują i przetestują najlepsze rozwiązania – mówiła minister we wrześniu.
Etapy wdrażania pilotażu
Po podpisaniu umów z ministerstwem, wybrane przedsiębiorstwa i instytucje będą miały czas do końca 2025 roku, aby przygotować się do zmian organizacyjnych. Zasadniczy etap pilotażu rozpocznie się 1 stycznia 2026 roku i potrwa rok.
W pierwszej połowie roku (styczeń–czerwiec) czas pracy zostanie skrócony o 10 proc., natomiast w drugiej połowie (lipiec–grudzień) – o 20 proc. przez okres testowy.
Ministerstwo zapowiada, iż przez cały czas trwania projektu będzie zbierać dane i opinie od uczestników programu, a po zakończeniu opracuje raport podsumowujący wraz z analizą możliwości wdrożenia rozwiązań na szerszą skalę.
Zasady uczestnictwa w pilotażu
Firmy i instytucje realizujące projekt mogą liczyć na wsparcie finansowe – do 1 miliona złotych, jednak nie więcej niż 20 tysięcy złotych na jednego pracownika objętego programem.
Warunkiem udziału było m.in. prowadzenie działalności od co najmniej roku, zatrudnianie minimum 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę oraz objęcie pilotażem co najmniej połowy załogi.
Ministerstwo podkreśla, iż warunki zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników nie mogą ulec pogorszeniu, a uczestnicy programu zobowiązani są do utrzymania zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego.
Nowy rozdział w historii pracy w Polsce
Program pilotażowy skróconego czasu pracy to jeden z najbardziej oczekiwanych projektów społeczno-gospodarczych ostatnich lat. Jego celem jest zwiększenie jakości życia pracowników, poprawa produktywności oraz promocja równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Pierwsze wyniki pilotażu poznamy w 2026 roku – i to one zdecydują, czy Polska dołączy do krajów, które trwale wprowadziły krótszy tydzień pracy jako nowy standard.
źródło: MRPiPS