Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Dziś decyzja radnych [AKTUALIZOWANE]

1 dzień temu

Po wielu latach badań, debat i werdyktach sądowych, Rada Miasta Krakowa decyduje o ostatecznej przyszłości Strefy Czystego Transportu w stolicy Małopolski, która ma chronić zdrowie mieszkańców. We środę 11 czerwca radni pochylą się nad nowym projektem, który przygotował prezydent Aleksander Miszalski. Decyzję poznamy jeszcze dziś wieczorem.

artykuł aktualizowany

To trzecie podejście do Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Dwie poprzednie uchyliły sądy, wskazując, iż obszar strefy nie został dostatecznie opisany w przyjętej uchwale. Projekt, który przygotował prezydent miasta jest wynikiem wielomiesięcznych konsultacji społecznych, w ramach których do urzędu trafiły tysiące sprzecznych postulatów.

  • Czytaj także: Tlenki azotu. Tym truje nas smog

W efekcie powstała wersja okrojona przepisów, nazywana kompromisową. Największą zmianą jest wprowadzenie bezterminowego zwolnienia dla samochodów należących do osób płacących podatki w Krakowie. Chodzi o już posiadane pojazdy. Cała reszta wjeżdżając do Krakowa będzie musiała posiadać samochód osobowy spełniający normę Euro 4 dla pojazdów z silnikiem benzynowym (lub rok produkcji nie później niż 2005, samochody ponad 20-letnie) i Euro 6 dla pojazdów z silnikiem diesla (lub rok produkcji 2014).

Dlaczego dla diesli wymagania są bardziej rygorystyczne? Ponieważ te trują proporcjonalnie bardziej niż samochody benzynowe w tej samej normie. Dokładniej wyjaśnia to poniższa grafika przygotowana przez Krakowski Alarm Smogowy.

SCT w Krakowie – najważniejsze zasady, daty i obszar strefy

Jeżeli pojazd nie będzie spełniał wymogów, to jego właściciel będzie mógł wjechać na teren miasta za opłatą 2,5 zł za godzinę lub 150 zł miesięcznie w 2026 roku, 300 zł w 2027 roku i 500 zł w 2028 roku. Opłaty będzie można dokonywać stacjonarnie lub dzięki popularnych aplikacji. Miasto szacuje, iż dochody uzyskiwane z tego tytułu każdego roku będą wynosiły między 3 a 20 milionów złotych. Całość tej kwoty mocą ustawy o elektromobilności musi być inwestowana w transport publiczny.

Wprowadzenie strefy wynika z dwóch dokumentów – Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski oraz ustawy o elektromobilności, a głównym celem rozwiązania jest poprawa jakości powietrza i ochrona zdrowia mieszkańców. Według władz miasta rocznie z powodu narażenia na tlenki azotu przedwcześnie umiera 450 osób. O tym, iż Kraków ma problemy z trującymi spalinami wiadomo od dawna – pokazują to coroczne raporty przygotowywane przez państwowy GIOŚ oraz pomiary wykonywane w ubiegłych latach w Krakowie. Według nich na 44 badane lokalizacje żadna nie spełniała norm uznawanych za WHO jako bezpieczne. Z kolei ze wspomnianego wcześniej Programu Ochrony Powietrza wiemy, iż za ok. 75 proc. tych trujących emisji odpowiada właśnie transport.

  • Od kiedy będzie obowiązywała Strefa Czystego Transportu?

Według nowej uchwały termin zostaje przesunięty z lipca 2025 roku na 1 stycznia 2026 roku.

  • Jaki jest obszar Strefy Czystego Transportu w Krakowie?

Obszar Strefy Czystego Transportu w Krakowie to tereny wewnątrz czwartej obwodnicy miasta. Obrazuje go poniższa mapa przygotowana przez urząd miasta.

Ponad 100 tys. samochodów zwolnionych z przepisów

W sumie do osób płacących podatki w Krakowie należy ponad 400 tys. samochodów, z czego 107 tys. z nich nie spełnia wymagań proponowanej SCT. Jak pisaliśmy wcześniej – nie będą one jednak podlegać pod nowe przepisy. Właściciele aut spełniających normy nie muszą wykonywać żadnych czynności, zaś właściciele aut niespełniających norm chcąc skorzystać z wyłączenia będą musieli zgłosić taki fakt do urzędu. Nie będzie jednak konieczny zakup dedykowanej naklejki, tylko bezpłatne zgłoszenie.

Według badań rzeczywistej emisji – tzw. remote sensing, które odbyło się w Krakowie wiemy, iż pojazdy, które 1 stycznia nie będą spełniały norm jest ok. 20 proc. całości (wszystkie pojazdy poruszające się po Krakowie). Z tej grupy ok. 10 proc. to pojazdy osób spoza miasta i to one będą wykluczone w ramach walki o zdrowsze powietrze w stolicy województwa.

– Projekt przewiduje również szereg innych wyłączeń z ograniczeń SCT, które obejmą m.in.: pacjentów placówek medycznych (po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie SCT), pojazdy wskazane przez osoby posiadające kartę parkingową osoby z niepełnosprawnościami czy pojazdy zabytkowe i specjalne – czytamy na stronie urzędu. Zrezygnowano z wywołujących kontrowersje wyłączeń dla organizacji pozarządowych i kościelnych.

  • Czytaj także: Strefa Czystego Transportu nie taka straszna. Jak działa na świecie?

Kilkadziesiąt NGO apeluje do radnych

Tydzień przed planowaną sesją apel do radnych ws, przyjęcia SCT w Krakowie wystosowało ponad 40 organizacji pozarządowych.

– Roczne stężenie NO2 odnotowane w 2024 r. na stacji pomiarowej przy Alei Krasińskiego przekroczyło wytyczne WHO ponad czterokrotnie! Jest to jedno z najwyższych stężeń ze wszystkich stacji mierzących NO2 w Polsce. Wysokie stężenia występują też w innych dzielnicach miasta. Główną przyczyną tak wysokiego zanieczyszczenia krakowskiego powietrza dwutlenkiem azotu jest transport drogowy – odpowiada za około 80 proc. stężenia NO2 przy ciągach komunikacyjnych oraz za niemal 70 proc. na obszarach oddalonych od nich – czytamy w dokumencie wysłanym także do mediów.

Głos w tygodniu poprzedzającym obrady zajęli też liczni lekarze, przypominając, iż to właśnie kwestie zdrowotne leżą u podstaw wprowadzania SCT. Przypominali o tym również autorzy wspomnianego apelu.

Zanieczyszczenia komunikacyjne mają negatywny wpływ na zdrowie mieszkańców, w tym zdrowie dzieci. Długotrwałe oddychanie powietrzem o podwyższonym stężeniu NO2 zwiększa ryzyko zachorowania na astmę choćby o 10-17%. Wysokie stężenia NO2 zwiększają również ryzyko wystąpienia ostrych infekcji górnych dróg oddechowych u dzieci – choćby of 9% dla stężenia wyższego o 10 μg/m3. Badania epidemiologiczne potwierdzają także wzrost ryzyka wystąpienia zgonu z powodu zapalenia płuc lub oskrzeli. Psychologowie z Uniwersytetu Jagiellońskiego ustalili, iż oddychanie powietrzem o wysokim stężeniu dwutlenku azotu zmniejsza zdolności kognitywne dzieci w zakresie potrzebnym do zapamiętywania i rozumienia. Badania Śląskiego Uniwersytetu Medycznego dowodzą, iż wyższe stężenia NO2 powodują częstsze występowanie nagłych stanów sercowo-naczyniowych, np. zawałów czy udarów mózgu i zgonów z tych powodów – podkreślają organizacje pozarządowe.

Apel kończy postulat wzmocnienia komunikacji aglomeracyjnej, które powinno towarzyszyć wprowadzeniu SCT. Wśród innych postulatów pojawia się konieczność prowadzenia regularnych badań stężeń tlenków azotu.

  • Czytaj także: Kilkadziesiąt organizacji apeluje do polityków ws. SCT w Krakowie. Głosowanie za tydzień

Strefy Czystego Transportu na świecie

Przykłady z wielu miejsc na świecie pokazują, iż rozwiązanie, które wyklucza najbardziej trujące samochody wpływa na jakość powietrza i zdrowie mieszkańców.

Jedną z najbardziej kompleksowych stref jest ta londyńska. Od 2023 roku obejmuje już całe miasto, według zasad tych samych, co proponowana strefa w Krakowie (Euro 4 dla benzyn i Euro 6 dla diesli), jednak bez wyłączenia dla mieszkańców. W Londynie pierwsze ograniczenia wprowadzono już 17 lat temu. W efekcie stężenie dwutlenku azotu w centralnych dzielnicach miasta spadło o ponad 20 proc., a w ścisłym centrum miasta o niemal 50 proc. Po wspomnianym rozszerzeniu SCT z 2023 roku zanotowano obniżenie stężeń tlenków azotu o kolejne 27 procent.

Strefy Czystego Transportu sprawdziły się także w Niemczech. Wiele z niemieckich miast w tej chwili wycofuje się z tego rozwiązania, ponieważ flota samochodów została dostosowana do strefy, a w efekcie jakość powietrza poprawiła się tak bardzo, iż nie ma dłużej sensu utrzymywania przepisów.

Innym przykładem jest Bruksela w której między 2018 a 2023 roku tlenki azotu spadły o 36 proc., a ponad 99 proc. pojazdów spełnia wymogi strefy.

Sesja Rady Miasta Krakowa ws. SCT

Środowe (11.06.2025) obrady zaczynają się o g. 10:00 i dotyczą kilku kwestii. Najpierw zaplanowano sprwozdanie z realizacji budżetu za 2024 rok, a następnie dyskusję właśnie nad tematem SCT. Tego samego dnia z formalnego punktu widzenia zwołano kolejną sesję – na g. 15:00. Wtedy radni zapoznają się z raportem o stanie gminy (2024) i będą decydować o absolutorium dla prezydenta za 2024 rok. Następnie przejdą do dyskusji nad drugim czytaniem projektu ws. SCT w Krakowie.

Całość sesji zakończy blok głosowań. To wtedy dowiemy się, czy radni w większości poparli proponowane rozwiązanie, czy też odrzucili je.

Artykuł jest aktualizowany.

Zdjęcie tytułowe: shutterstock/PHOTOCREO Michal Bednarek

Idź do oryginalnego materiału