W wydarzeniu, które odbyło się w Warszawie w dniach 22-23 maja, wzięło udział ponad 50 interesariuszy z całej Unii Europejskiej i spoza Wspólnoty, w tym przedstawiciele służb ochrony środowiska, służb celnych, policji, organów sądowych i przewoźników.
Cel: połączenie wysiłków na rzecz przeciwdziałania rosnącemu zagrożeniu nielegalnego handlu odpadami. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska reprezentował Dyrektor Generalny Damian Jakubik oraz przedstawiciele Departamentu Transgranicznego Przemieszczania Odpadów.
Wymiana doświadczeń i nowe narzędzia
Warszawskie spotkanie, przeprowadzone przy wsparciu GIOŚ, było okazją do omówienia najnowszych trendów i wymiany doświadczeń. Skupiono się także na kwestiach dotyczących nielegalnego handlu odpadami, wzmocnienia inspekcji i środków egzekwowania prawa, a także wykorzystania narzędzi IT do gromadzenia informacji i wczesnego ostrzegania.
Nielegalny handel odpadami – zagrożenia i skutki
„Nielegalne przemieszczanie odpadów stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego, działalności legalnych przedsiębiorstw oraz dla bezpieczeństwa globalnego. Niebezpieczne lub niewłaściwie zarządzane odpadami może przyczynić się do zanieczyszczenia gleb, wody i powietrza, a ich niekontrolowany przepływ przez granice podważa transformację UE w kierunku bardziej ekologicznej i zrównoważonej gospodarki. Ponadto handel odpadami zakłóca uczciwą konkurencję i obciąża przestrzegające przepisów przedsiębiorstwa” – podkreśla OLAF w komunikacie po spotkaniu.
Nowe rozporządzenie – silniejsze uprawnienia OLAF
Grupa ds. egzekwowania przepisów dotyczących przemieszczania odpadów (WSEG) została powołana na mocy niedawno przyjętego rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, którego zadaniem jest poprawa egzekwowania przepisów i współpracy operacyjnej w UE i z państwami trzecimi. Rozporządzenie upoważnia OLAF do wspierania państw członkowskich w wykrywaniu i badaniu nielegalnych przesyłek odpadów oraz koordynowaniu wspólnych działań.