Udział samochodów elektrycznych BEV w rejestracjach w Europie
W lipcu 2025 r. średni udział samochodów elektrycznych na baterie (BEV) w nowych rejestracjach w Europie spadł do 17%, podczas gdy w czerwcu wynosił 18%. W ujęciu od początku roku do lipca 2025 r. udział BEV utrzymał się na poziomie 17%, co stanowi wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do tego samego okresu 2024 r.
Wyniki poszczególnych producentów
W 2025 r. największy wzrost udziału BEV odnotowały grupy Kia (20%) i Volkswagen (18%), zyskując po 8 punktów procentowych rok do roku. BMW osiągnęło 25% (wzrost o 5 pp.), a Hyundai 17% (wzrost o 6 pp.). Natomiast udział SAIC spadł do 13% z 39% w 2024 r. W samym lipcu liderem była grupa BMW z 26% udziałem w rejestracjach BEV, a następnie Mercedes-Volvo-Polestar (22%), Kia (19%), Hyundai (19%) i Volkswagen (18%). Poniżej średniej europejskiej znalazły się SAIC (14%), Tesla-Stellantis-Toyota (12%), Renault (12%) oraz Nissan (6%).
W porównaniu do czerwca 2025 r. udziały BEV większości producentów były stabilne, z wyjątkiem grup Tesla-Stellantis-Toyota i SAIC, gdzie zanotowano spadki odpowiednio o 5 i 4 punkty procentowe.
Pozostałe napędy hybrydowe
Samochody typu plug-in hybrid (PHEV) osiągnęły średni udział 9% w nowych rejestracjach w Europie w pierwszych siedmiu miesiącach 2025 r. (wzrost o 2 pp. rok do roku), a liderem była grupa Mercedes-Volvo-Polestar (23%). Największy udział samochodów hybrydowych (HEV) odnotowały SAIC (40%) i Nissan (38%), a w segmencie mild hybrid (MHEV) liderami były BMW oraz Mercedes-Volvo-Polestar (po 37%).
Emisje CO2 nowych samochodów osobowych
Średnia emisja CO2 wśród grup producentów wyniosła 102 g/km w pierwszych siedmiu miesiącach 2025 r., czyli o 9 g/km powyżej średniego celu na lata 2025–2027 (93 g/km). Grupa Tesla-Stellantis-Toyota, mająca 32% udziału w rynku, zwiększyła dystans do celu o 1 g/km w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Grupy Mercedes-Volvo-Polestar i Hyundai, razem stanowiące 12% rynku, zmniejszyły swoje luki do celu o 1 g/km.
BMW jako jedyna grupa już spełnia cel na lata 2025–2027. Największe przekroczenie celu notuje Nissan (30 g/km powyżej). Wśród marek, poza Teslą, Volvo osiągnęło największą nadwyżkę – 27 g/km poniżej celu, a Cupra – 15 g/km poniżej. Największe luki do celu mają Nissan i Mazda (odpowiednio 30 i 27 g/km powyżej).
Rejestracje samochodów osobowych według krajów
Od stycznia do lipca 2025 r. największy wzrost rejestracji odnotowano w Hiszpanii (+15%), Austrii (+9%) i Szwecji (+7%). Spadki wystąpiły w Belgii (-10%), Francji (-8%), Włoszech (-4%), Holandii (-4%) oraz Niemczech (-2%).
Kraje z najwyższym udziałem BEV i PHEV w nowych rejestracjach to Norwegia (96%), Dania (67%), Szwecja (61%) i Holandia (55%). Polska znalazła się wśród liderów wzrostu BEV – +81% rok do roku, a PHEV – +82%. W Niemczech rejestracje BEV wzrosły o 38% (ponad 48 500 sztuk w samym lipcu). Udział MHEV jest najwyższy we Włoszech (31%) i Polsce (28%).
Rejestracje według właścicieli
W II kwartale 2025 r. floty firmowe (w tym firmy – 34%, dealerzy i producenci – 15%, wynajem krótkoterminowy – 13%) odpowiadały za 61% rejestracji nowych samochodów w Europie. Samochody prywatne stanowiły 39%. Struktura ta była zbliżona do II kwartału 2024 r.
Francja: rozwój elektromobilności i polityka wsparcia
We Francji udział BEV w nowych rejestracjach w 2025 r. wyniósł 18%, co oznacza wzrost o 1 pp. rok do roku. Od 2022 r. udział BEV w rejestracjach w tym kraju utrzymuje się na poziomie lub nieco powyżej średniej europejskiej. Wzrost napędzany był m.in. przez program leasingu społecznego oraz korzystne opodatkowanie samochodów elektrycznych dla firm.
W 2024 r. rejestracje według właścicieli były rozłożone niemal po równo pomiędzy floty firmowe (53%) i osoby prywatne (47%). W 2025 r. udział BEV w obu grupach zrównał się, co wynikało ze wzrostu popytu wśród flot oraz osłabienia popytu prywatnego. Wpływ na to miały m.in. zmiany w systemie podatków i kar za emisje CO2 oraz modyfikacje premii ekologicznej („bonus écologique”). W lipcu 2025 r. premia ta została podniesiona dla gospodarstw o niższych dochodach, a ponowne uruchomienie programu leasingu społecznego planowane jest na wrzesień 2025 r.
Źródło: ICCT Publications