Rekordowy początek roku dla samochodów elektrycznych
Na koniec marca 2025 roku po polskich drogach poruszały się łącznie 157362 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Połowę tej floty stanowią pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) – 78853 sztuki, natomiast drugą połowę – hybrydy typu plug-in (PHEV), których liczba osiągnęła 78509.

W samym tylko pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowano 14927 nowych (i używanych) osobowych EV – o 42% więcej niż rok wcześniej. Z tej liczby 8260 stanowiły pojazdy PHEV, a 6667 – BEV. Dla porównania, w analogicznym okresie 2024 roku liczba nowo zarejestrowanych EV wyniosła 10506.

Zróżnicowany rozwój wszystkich segmentów pojazdów elektrycznych
Wzrost dotyczy nie tylko samochodów osobowych. W marcu 2025 r. liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wyniosła 8639 sztuk. Choć tempo wzrostu w tym segmencie (3% r/r) jest znacznie niższe niż w przypadku osobówek, to przedstawiciele branży zwracają uwagę na brak aktualnych dopłat dla tej kategorii.
Podobnie rosną inne segmenty zeroemisyjnego transportu. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli zwiększyła się do 24163 sztuk, co oznacza 10-procentowy wzrost rok do roku. Jeszcze bardziej dynamiczny przyrost zanotowano w kategorii pojazdów mikro i innych – o 40% (z 80 do 112 rejestracji). W kategorii autobusów zeroemisyjnych przybyło 70 sztuk – to o 30% więcej niż w I kwartale 2024 roku. Zdecydowana większość tej floty to pojazdy elektryczne (1437 szt.), natomiast 88 to autobusy wodorowe.
Warto także zauważyć imponujący przyrost w segmencie samochodów osobowych z napędem wodorowym (FCEV). W pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowano ich 53, co oznacza wzrost aż o 489% względem tego samego okresu rok wcześniej.

Infrastruktura ładowania: ponad 9300 punktów i stały wzrost
Rozwój elektromobilności nie byłby możliwy bez równoległej rozbudowy infrastruktury. Z danych PZPM i PSNM wynika, iż na koniec marca 2025 roku w Polsce funkcjonowały 9342 ogólnodostępne punkty ładowania. 6345 z nich to punkty prądu przemiennego (AC), natomiast 2997 – punkty szybkiego ładowania prądem stałym (DC).
Struktura złączy pokazuje, iż najczęściej wykorzystywanym standardem jest Typ 2 – z 61-procentowym udziałem. Kolejne miejsca zajmują złącza CCS Combo 2 (28%) oraz CHAdeMO (10%). Złącza Tesla odpowiadają za zaledwie 1% ogólnej liczby.
Warszawa stawia najwięcej ładowarek
Zdecydowanym liderem pod względem liczby punktów ładowania pozostaje Warszawa, gdzie znajduje się aż 7% całej infrastruktury. W dalszej kolejności znajdują się Gdańsk, Szczecin, Poznań i Kraków, które posiadają od 1% do 3% udziału w ogólnej liczbie ładowarek. Mimo mniejszego udziału, rozwój punktów ładowania obserwuje się również w mniejszych miastach, takich jak Olsztyn, Toruń czy Sosnowiec, gdzie jednak dynamika pozostaje niższa lub zerowa.

Nowe programy i miliardowe inwestycje w zasięgu
Zgodnie z zapowiedziami administracji, w najbliższym czasie mają zostać uruchomione trzy nowe programy wsparcia. Dotyczyć one będą zakupu pojazdów zeroemisyjnych powyżej 16 ton oraz rozwoju infrastruktury ładowania dla ciężarówek. Na realizację tych projektów przewidziano łącznie 6 miliardów złotych.
Zobacz również: