FSRU w Gdańsku – kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa energetycznego
Budowany w tej chwili terminal FSRU (Floating Storage Regasification Unit) ma umożliwić dostawy do Polski do 6,1 mld mł gazu rocznie po regazyfikacji. Uruchomienie instalacji planowane jest na 2028 rok. To druga – po Świnoujściu – infrastruktura LNG w Polsce, która wpisuje się w strategię uniezależniania się od rosyjskich surowców energetycznych.
Jednostka regazyfikacyjna powstaje w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej i zostanie na stałe zacumowana w rejonie Portu Gdańsk, w sąsiedztwie Baltic Hub. Towarzyszą jej inwestycje w infrastrukturę lądową – ok. 250 km nowych gazociągów przesyłowych.

Drugie FSRU w Gdańsku? Zainteresowanie rynku kluczowe
Gaz-System ogłosił „Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania” zwiększeniem mocy regazyfikacji poprzez budowę dodatkowej jednostki FSRU 2. Dokument ma charakter niewiążący – uczestnicy rynku mogą zadeklarować chęć rezerwacji usług regazyfikacyjnych oraz wskazać warunki, jakie powinny zostać spełnione w przyszłej procedurze Open Season.
To właśnie analiza tych zgłoszeń zadecyduje o docelowej mocy regazyfikacyjnej FSRU 2 oraz o tym, czy projekt zostanie uruchomiony. [tutaj przyda się tabela: możliwe scenariusze zwiększenia przepustowości]
Kontekst europejski – LNG zamiast gazu z Rosji
Czerwcowy projekt rozporządzenia Komisji Europejskiej zakłada wzmocnienie mechanizmów umożliwiających całkowite odejście od importu gazu z Federacji Rosyjskiej. W efekcie rośnie zainteresowanie LNG wśród państw członkowskich UE. Polska, dzięki Świnoujściu i planowanemu FSRU w Gdańsku, staje się coraz ważniejszym punktem wejścia dla dostaw gazu do regionu.
Eksperci zwracają uwagę, iż FSRU 2 może być nie tylko odpowiedzią na krajowe potrzeby, ale również elementem regionalnego hubu gazowego.
Zobacz również:- Hyundai rozpoczął budowę FSRU dla Polski. Terminal stanie 3 km od brzegu
- Polskie firmy zdominują budowę gazociągu dla FSRU w Zatoce Gdańskiej
Źródło: PAP