Kompaktowy i modułowy układ napędowy
Horse Powertrain, globalny lider w dziedzinie niskoemisyjnych układów napędowych, zaprezentuje nowatorski Future Hybrid Concept podczas Auto Shanghai 2025. Nowy napęd łączy silnik spalinowy, silnik elektryczny oraz przekładnię w jednej, kompaktowej jednostce. Całość może być zamontowana w istniejących platformach pojazdów elektrycznych (BEV) bez konieczności gruntownej przebudowy.
Układ zaprojektowano z myślą o maksymalnej elastyczności i uproszczeniu procesu produkcyjnego. Dzięki kompaktowym rozmiarom i modułowej konstrukcji, napęd może być łatwo zintegrowany z przednią osią pojazdu – zarówno w modelach elektrycznych, jak i tradycyjnych spalinowych. Urządzenie mocowane jest bezpośrednio do ramy pomocniczej, co znacząco skraca czas oraz koszty integracji.
Uniwersalność paliw i wsparcie dla globalnych rynków
Future Hybrid Concept obsługuje wiele kategorii paliw, w tym benzynę, etanol (E85), metanol (M100) oraz nowoczesne paliwa syntetyczne. Takie rozwiązanie odpowiada na potrzeby różnych rynków – np. E85 w Ameryce Południowej czy metanol w Chinach i Afryce.
Zastosowanie systemu zapłonu komory wstępnej umożliwia wydajną pracę silnika przy użyciu różnych paliw. Dodatkowo układ wyposażono w elektronikę mocy, w tym kontroler, inwerter, przetwornicę DC/DC oraz ładowarkę pokładową. Wspiera on również szybkie ładowanie dzięki doładowaniu 800V.
Elastyczne podejście do napędu i oszczędność zasobów
Nowy napęd działa jako przedni zespół napędowy, a jego konstrukcja umożliwia napęd na wszystkie koła (AWD) zarówno w trybie elektrycznym, jak i hybrydowym. Dzięki pełnej integracji elementów napędu, Future Hybrid Concept ogranicza potrzebę stosowania wielu narzędzi i indywidualnych kroków montażowych, co redukuje zużycie zasobów i upraszcza linie produkcyjne OEM.
Rozwiązanie wpisuje się w ideę neutralności technologicznej, umożliwiając producentom pojazdów łatwą adaptację do zmieniających się oczekiwań klientów i wymagań regulacyjnych.
Przystosowany do globalnych standardów
Układ został zaprojektowany w orientacji poprzecznej (East/West) z wąskim profilem górnym i szerszym dolnym, co zapewnia zgodność z globalnymi normami zderzeniowymi i bezpieczeństwa. Konstrukcja uwzględnia też przyszłościowe rozwiązania w zakresie klimatyzacji – wspiera integrację nowej generacji pomp ciepła i stosowanie czynnika chłodniczego R290.
Jak podkreśla Ragnar Burenius, główny inżynier ds. systemów xHEV w Horse Powertrain:
„Future Hybrid Concept to jednolity zespół silnika spalinowego, elektrycznego i przekładni, co upraszcza konstrukcję układu hybrydowego i ułatwia jego adaptację w obecnych platformach BEV”.
Nowa strategia rynkowa
Matias Giannini, CEO Horse Powertrain, komentuje:
„Future Hybrid Concept pomaga producentom rozwiązać problem różnorodnych potrzeb rynkowych. Możemy dostarczyć kompletny układ hybrydowy, który bezproblemowo integruje się z platformą BEV. To umożliwia oferowanie różnorodnych napędów bez dużych kosztów i zmian procesowych”.
Firma planuje rozpocząć wdrożenie Future Hybrid Concept w pierwszych pojazdach już w 2028 roku. Oficjalna premiera odbędzie się 24 kwietnia 2025 r. o godzinie 10:00 czasu chińskiego podczas konferencji prasowej na stoisku 8A17 w hali 8.1H targów Auto Shanghai 2025.
Globalna skala działania
Horse Powertrain działa globalnie – posiada 17 zakładów produkcyjnych, 5 centrów R&D i zatrudnia 19 tys. pracowników. Firma powstała z połączenia Aurobay Technologies i Horse Technologies, a jej udziałowcami są Renault Group (45%), Geely (45%) oraz Aramco (10%).
Zobacz również:
Źródło: Materiały prasowe Horse Powertrain, oprac. własne.