Opłaty za śmieci w Świdnicy ostro w górę? Jest projekt uchwały

3 godzin temu

Czy świdniczan czekają znacznie wyższe niż dotychczas opłaty za śmieci? Władze miasta proponują nowe stawki już od września, a podwyżki dotyczą zarówno mieszkańców, jak i firm. Według rankingu Wspólnoty, Świdnica wśród miast powiatowych i tak była na wysokim, piątym miejscu w kraju, jeżeli chodzi o wysokość opłat. Budżet śmieciowy jednak się nie spina.

TEGO NIE PRZECZYTASZ W „MEDIACH” SAMORZĄDOWYCH


Jak wykazał ranking „Wspólnoty”, opublikowany w lutym tego roku, opłaty za śmieci w Świdnicy należą w tej chwili do najwyższych w powiecie. W kategorii miast powiatowych Świdnica znalazła się na 5. miejscu z rocznymi wpływami z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 461,45 zł w przeliczeniu na mieszkańca. W kategorii miasteczek na miejscu 28. znalazł się Strzegom (442,89 zł/per capita), na pozycji 144. uplasował się Żarów (350,82 zł), 161. lokatę zajęła Jaworzyna Śląska (341,90 zł), natomiast miejsce 282. przypadło Świebodzicom (297,53 zł). W kategorii gmin wiejskich Marcinowice (418,85 zł) znalazły się na 24. miejscu, gmina Świdnica (372,69 zł) na 98. pozycji, a Dobromierz (279,99 zł) na miejscu 514.

Mimo to w ubiegłym roku wpływy z opłat nie wystarczyły na pokrycie kosztów. W 2024 roku wydatki na gospodarkę odpadami w Świdnicy wyniosły ponad 28 mln 703 tys. złotych. Większość tej kwoty, ponad 24,7 mln złotych, pochodziła z opłat wnoszonych przez mieszkańców. Brakującą kwotę pokryto ze środków budżetu miasta. W 2024 było to przeszło 3 mln 958 tys. złotych, natomiast w 2025 roku na ten cel zaplanowano 10 mln 430 tys. złotych.

Problem może leżeć m.in. w różnicy między faktyczną liczbą mieszkańców Świdnicy a liczbą osób, które złożyły deklaracje śmieciowe. W 2024 ta różnica wynosiła 4213 osoby. Już w maju pojawiały się głosy, iż podwyżka opłat jest nieunikniona.

Od 1 stycznia 2023 roku opłata przypadająca na jednego mieszkańca wynosiła 35 zł, a opłata dodatkowa, w przypadku niesegregowania śmieci – 105 zł. Projekt nowej uchwały zakłada opłatę w wysokości 44 zł od mieszkańca, to jest o 25,71% więcej niż dotychczas. Opłata dodatkowa za brak segregowania ma wzrosnąć do 132 złotych. Projekt zakłada zmianę kwoty, którą będą mogli odliczyć lokatorzy domów jednorodzinnych, kompostujących odpady. Wzrośnie ze złotówki do 5 zł za osobę.

Poprzednia podwyżka nie objęła nieruchomości niezamieszkałych, ale nowy projekt zakłada wzrost opłat. Takie stawki obowiązują obecnie:

1) pojemnik o pojemności 60l – w wysokości 10,05 zł;
2) pojemnik o pojemności 120l – w wysokości 20,10 zł;
3) pojemnik o pojemności 240l – w wysokości 40,20 zł;
4) pojemnik o pojemności 660l – w wysokości 110,55 zł;
5) pojemnik o pojemności 1100l – w wysokości 184,25 zł;
6) pojemnik o pojemności 7000l – w wysokości 1 172,50 zł;
7) worek o pojemności 120l – w wysokości 20,10 zł.

– ustala się podwyższoną stawkę opłaty za pojemnik lub worek na odpady komunalne, o ile właściciel nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości:

1) pojemnik o pojemności 60l – w wysokości 30,15 zł;
2) pojemnik o pojemności 120l – w wysokości 60,30 zł;
3) pojemnik o pojemności 240l– w wysokości 120,60 zł;
4) pojemnik o pojemności 660l– w wysokości 331,65 zł;
5) pojemnik o pojemności 1100l – w wysokości 552,75 zł;
6) pojemnik o pojemności 7000l – w wysokości 3 517,50 zł;
7) worek o pojemności 120l – w wysokości 60,30 zł.

Propozycja opłat od września 2025 roku:

1) pojemnik o pojemności 60 l – w wysokości 15,00 zł;
2) pojemnik o pojemności 120 l – w wysokości 30,00 zł;
3) pojemnik o pojemności 240 l – w wysokości 55,00 zł;
4) pojemnik o pojemności 660 l – w wysokości 150,00 zł;
5) pojemnik o pojemności 1100 l – w wysokości 250,00 zł;
6) pojemnik o pojemności 7000 l – w wysokości 1500,00 zł;
7) worek o pojemności 120 l – w wysokości 30,00 zł.

3. Ustala się podwyższoną stawkę opłaty za pojemnik lub worek na odpady komunalne, o ile właściciel nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości:

1) pojemnik o pojemności 60 l – w wysokości 45,00 zł;
2) pojemnik o pojemności 120 l – w wysokości 90,00 zł;
3) pojemnik o pojemności 240 l – w wysokości 165,00 zł;
4) pojemnik o pojemności 660 l – w wysokości 450,00 zł;
5) pojemnik o pojemności 1100 l – w wysokości 750,00 zł;
6) pojemnik o pojemności 7000 l – w wysokości 4500,00 zł;
7) worek o pojemności 120 l – w wysokości 90,00 zł.

„Obowiązujące od 2023 roku stawki opłat nie pokrywają kosztów funkcjonowania systemu odbierania i zagospodarowania odpadów. W 2023 roku oraz 2024 roku wpłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi były niższe niż wydatki związane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu. Natomiast w 2025 roku zgodnie z planem budżetu koszty funkcjonowania systemu będą wyższe od wpłat z tytułu gospodarowania odpadami o około 10 000 000 zł” – uzasadnia projekt uchwały zastępca prezydenta Krystian Werecki.

Radni nad uchwałą będą głosować podczas sesji 26 czerwca 2025r.

/asz/

Idź do oryginalnego materiału