Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

enerad.pl 1 dzień temu

Własny system ADAS Volkswagena już w 2025 roku

Podczas Auto Shanghai 2025 Volkswagen zaprezentował pierwszy własny, zaawansowany system ADAS (Advanced Driver Assistance System), który wykorzystuje sztuczną inteligencję. Nowa technologia została opracowana lokalnie, w Chinach, z myślą o złożonych warunkach drogowych i dużym natężeniu ruchu. System uczy się w sposób ciągły i oferuje płynne oraz bezpieczne doświadczenia z jazdy.

Rozwiązanie bazuje na wydajnym układzie typu System-on-Chip (SoC), który zapewnia dużą moc obliczeniową i umożliwia szybkie reagowanie na różnorodne scenariusze drogowe. Pierwszy model Volkswagena z tym systemem pojawi się w Chinach jeszcze w 2025 roku. Od 2026 roku technologia trafi także do modeli opartych na platformie Compact Main Platform (CMP), dedykowanej dla klientów poszukujących bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych.

Źródło: Volkswagen

ADAS w Chinach – rynek dynamicznie się rozwija

Volkswagen dołącza do grona firm aktywnie rozwijających zaawansowane technologie wspomagania kierowcy w Chinach. Kraj ten wyrasta na światowego lidera w dziedzinie zastosowania sztucznej inteligencji w motoryzacji. Już teraz co czwarty nowy pojazd w Chinach wyposażony jest w system jazdy Level 2. Szacuje się, iż do 2030 roku technologie Level 2+ będą obecne w ponad 80% nowych pojazdów, a Level 2++ – obejmujące także ruch miejski – w 75% z nich.

Czym są technologie jazdy Level 2?

Level 2 – system wspomagania jazdy, który może jednocześnie kontrolować kierowanie i prędkość (np. adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu), ale kierowca musi stale nadzorować jazdę.

Level 2+ – rozwinięcie poziomu 2, zapewniające wyższy komfort jazdy na autostradach, z płynniejszymi i bardziej zaawansowanymi reakcjami systemu.

Level 2++ – jeszcze bardziej zaawansowana wersja, która obsługuje także jazdę w ruchu miejskim (np. na skrzyżowaniach, w korkach), przy zachowaniu stałego nadzoru kierowcy.

CARIZON i platforma GAIA przyspieszają rozwój systemów autonomicznych

Nowy system ADAS powstał we współpracy z chińską firmą Horizon Robotics w ramach wspólnego przedsięwzięcia CARIZON, założonego w 2023 roku. W jego ramach ponad 500 specjalistów ds. systemu w Pekinie i Szanghaju rozwijało technologię przez ostatnie 18 miesięcy.

Kluczowym elementem systemu jest platforma GAIA – autorskie rozwiązanie CARIZON oparte na AI, umożliwiające zbieranie i analizę danych w czasie rzeczywistym. Dzięki 2 TB danych dziennie na pojazd i ponad 100 tys. kilometrów jazd testowych dziennie, GAIA przyspiesza analizę danych sześciokrotnie i skraca cykle weryfikacyjne rozwiązań AI do 1/20 ich pierwotnej długości. Pozwala to na błyskawiczne testowanie i walidację dziesiątek tysięcy scenariuszy drogowych.

Marcus Hafkemeyer, CEO CARIZON, podkreślił:

„Zespół 500 lokalnych ekspertów ADAS i pełna integracja AI w procesie rozwoju pozwoliły nam stworzyć zaawansowany system ADAS w bardzo krótkim czasie. Już w tym roku wprowadzimy na drogi system Level 2+. W 2026 roku zadebiutuje system Level 2++ z funkcją Urban Navigate on Autopilot (NoA), który stanie się podstawą dla szybkiego przejścia do poziomu 3”.

Volkswagen przyspiesza transformację w Chinach

Auto Shanghai 2025 jest ważnym momentem dla Volkswagena, który prezentuje nową generację inteligentnych pojazdów elektrycznych stworzonych wyłącznie dla chińskich klientów. Grupa inwestuje w lokalne kompetencje w zakresie e-mobilności, cyfryzacji i inteligentnego prowadzenia pojazdów.

Do 2027 roku Volkswagen planuje wprowadzić na rynek chiński ponad 20 modeli NEV (New Energy Vehicles), w tym w pełni elektrycznych i zelektryfikowanych. Z kolei do 2030 roku w ofercie marek Grupy ma znaleźć się około 30 modeli w pełni elektrycznych.

Branża AI w motoryzacji w Chinach rozwija się w błyskawicznym tempie, a Volkswagen, dzięki lokalnym inwestycjom i współpracy z chińskimi partnerami, chce być jednym z liderów tej rewolucji technologicznej.

Zobacz również:

Źródło: Volkswagen Group

Idź do oryginalnego materiału