Nowy flagowiec XPENG-a z systemem Turing AI
Podczas wydarzenia w Hongkongu XPENG oficjalnie wprowadził na rynek model X9 2025. Jest to pierwszy globalny flagowiec marki w segmencie elektrycznych MPV. Samochód w standardzie wyposażono w nowy system autonomicznej jazdy – Turing AI Smart Driving. Oprogramowanie umożliwia m.in. bezdotykowe poruszanie się po autostradach, automatyczne zmiany pasa oraz samodzielną nawigację po parkingach.
Za przetwarzanie danych odpowiada autorski chip XPENG Turing AI. Procesor wyposażony jest w 40 rdzeni, zdolnych do obsługi modeli o wielkości 30 miliardów parametrów. To trzykrotny wzrost mocy obliczeniowej w porównaniu do poprzedniej generacji. Masowa produkcja układu ruszy w połowie 2025 roku.

Superszybkie ładowanie i rekordowo niskie zużycie energii
XPENG X9 opiera się na architekturze 800V. Dzięki temu pojazd obsługuje ultraszybkie ładowanie 5C Superfast Charging AI. Umożliwia ono zwiększenie zasięgu o 405 km w zaledwie 10 minut. Alternatywnie, akumulator można naładować od 10% do 80% w 12 minut.
Średnie zużycie energii wynosi 16,2 kWh na 100 km. XPENG podkreśla, iż jest to w tej chwili najniższa wartość w klasie MPV. X9 posiada łącznie 496 usprawnień technicznych, z czego 35% części opracowano całkowicie od nowa.
Komfort na pokładzie: fotele w stanie nieważkości i ekran 21,4 cala
We wnętrzu pojazdu zastosowano rozwiązania premium. Przednie fotele oferują tryb „zero gravity”, umożliwiający maksymalne odchylenie w pozycji półleżącej. Z tyłu znajduje się ekran rozrywkowy o przekątnej 21,4 cala, a także bezprzewodowe panele do szybkiego ładowania urządzeń mobilnych.
Trzeci rząd siedzeń można złożyć jednym przyciskiem, tworząc płaską powierzchnię bagażową. Oświetlenie wnętrza jest w pełni konfigurowalne. Za komfort jazdy odpowiada aktywne zawieszenie adaptacyjne, które w czasie rzeczywistym reaguje na warunki drogowe.
Wysokie standardy bezpieczeństwa i wytrzymałości
XPENG X9 uzyskał najwyższe oceny w kluczowych testach zderzeniowych. Auto oferuje 14 aktywnych systemów bezpieczeństwa, w tym automatyczne hamowanie awaryjne. Producent informuje, iż akumulator został przetestowany pod kątem ekstremalnych obciążeń – jego obudowa ma wytrzymać uderzenia odpowiadające 10 postrzałom.
Ekspansja w Europie i globalna sieć ładowania
Model X9 trafi do sprzedaży w Europie pod koniec 2025 roku. Pierwsze dostawy obejmą wybrane kraje. Choć cena nie została jeszcze oficjalnie ujawniona, przewiduje się, iż zacznie się od poziomu powyżej 40 tys, euro.
Wraz z premierą modelu XPENG rozszerza również swoją globalną sieć ładowania. w tej chwili firma posiada 2110 własnych stacji ultraszybkiego ładowania. Dodatkowo, poprzez współpracę z partnerami – m.in. Volkswagenem i bp pulse – XPENG zapewnia dostęp do 2,07 mln punktów ładowania w 31 krajach, w tym w Singapurze, Malezji, Tajlandii i 27 państwach europejskich.
Zobacz również:
Źródło: XPENG